Hvilken finanskrise?

– Jeg har ikke merket noe til finanskrisen i mitt arbeid med sponsorer, men det har kanskje sammenheng med at jeg har jobbet tett med de samme sponsorene over flere år, sier Berthelsen til fvn.no.

Kristiansanderen, som mistet NM-gullet i Superbike i en dramatisk krasj i fjor høst, har de siste ukene jobbet knallhardt for å få sponsorbudsjettet til å gå i hop. Etter flere år hvor han har brukt hundretusener av egen lomme for å leve ut drømmen, måtte han før årets forhandlinger sette hardt mot hardt. Enten måtte sponsorinntektene høynes kraftig, ellers måtte han legge opp. Berhtelsen hadde ikke lenger råd til å ta av egen lomme.

Fikk svarene han ville ha
Og de to største sponsorene har svart akkurat slik Berthelsen hadde håpet:
* Dekkprodusenten Pirelli har økt sitt årlige tilskudd fra 200.000 kroner i fjor til 600.000 kroner i år.
* Suzuki-importøren Erling Sande går i år inn med rundt 800.000 kroner, mot 500.000 i 2008.

Dermed har Berthelsen sikret seg sponsorinntekter på 1,4 millioner kroner så langt, mot 650.000 totalt i fjor. Og fortsatt arbeider 33-åringen med tre sponsorer. Går alt som han håper, vil de totale sponsorinntektene komme opp mot to millioner kroner, og da kan lysluggen for aller første gang kalle seg helprofesjonell.

– Jeg har god tro på at roadracing blir mitt levebrød fullt ut fra og med i år, og at det skal være mulig å gå med et lite overskudd. I fjor måtte jeg jobbe rundt 30 prosent ved siden av sykkelkjøringen, sier han.

Fin og flink fyr
Markedssjef Frank Rølsåsen hos Suzuki-importøren Erling Sande forklarer sin satsing på Berthelsen slik:
– Med tanke på de urolige tidene vi er inne i, må vi gjøre ting annerledes i 2009. Vi nedprioriterer mye, men har valgt å satse mer penger inn i teamet til Carl. Dette fordi han er en fin og flink fyr som kan bidra til at Suzuki tar stadig større markedsandeler. I fjor gikk vi fra å være nummer fire i landet til å bli nummer én, og jeg tror Carl skal ha mye av æren, sier Rølsåsen.

Markedssjefen mener det Berthelsen gjør utenfor banen er enda viktigere for dem som sponsor enn hvorvidt han vinner NM.
– I år vil Carl, som en del av avtalen, bidra med en del foredragsvirksomhet, være disponibel overfor store forhandlere i Norge og stå i sentrum for flere såkalte banedager. Det betyr mye for oss, sier Rølsåsen.

Er du imponert over det Berthelsen får til utenfor banen?