Husqvarna TR 650 Strada

Siden BMW tok over Husqvarna, har den italienske produsenten stadig rettet seg mot gatemotorsykler og tatt rollen som det vassere alternativet. Vi kjenner igjen taktikken fra KTM, som også er en av de skarpeste konkurrentene. Husqvarna har tatt utgangspunkt i den ensylindrede motoren som sitter i BMW G 650 GS, trimmet den til 58 hestekrefter og satt den i sitt eget chassis. Du kan velge mellom to modeller, der TR 650 Terra er mer offroadorientert med 21-tommershjul foran. Strada, som vi har prøvekjørt her, har 17 tommer bak og 19 foran med noe mer gatevennlige dekk.


Nettopp dekkdimensjonen signaliserer at storselgeren KTM 690 Duke ikke er en direkte konkurrent, da den med sine 17-tommershjul er en ren gatemodell. Stradaen er noe mer personlighetsforstyrret og ment å skulle fungere over alt. Den tar for seg et crossover-segment mellom offroad og supermotard, der BMW G 650 XCountry (som hadde samme 650-motor som Strada bygger på) regjerte.

Full klaff med motoren.
Motormessig har Husqvarna fått til en fulltreffer. BMW-motoren har ligget der siden 90-tallet, men har aldri vært bedre. Den oppleves moderne med et herlig register – sterkt fra bunnen og mer morsom jo mer den presses. De siste tusen omdreiningene før rødmarkeringen gir den et ekstra spark. Samtidig er innsprøytningen presis, og motoren svarer raskt på gassøkning. Den går pent på tomgang, og allerede fra 2 000 rpm drar den snilt. En uvanlig myk ensylindret motor som føles helt annerledes enn BMWs variant. Et pluss er også lyden som har blitt betydelig fetere her.


Den femtrinns kassen lever dessverre ikke helt opp til motoren. Når du stopper, kan det være trøblete å få den i fri, og ved noen tilfeller dukket det opp et frispill mellom tredje og fjerde.

Komfortabel, men i tyngste laget.
Den relativt myke motorgangen bidrar til å gjøre Strada komfortabel nok til motorveikjøring. Husqvarna lover dessuten at motoren skal dra 0,43 liter bensin per mil ved 120 kilometer i timen. Vibrasjonene er få, og det eneste som forstyrrer er fartsvinden, som blir en vesentlig faktor over 120 kilometer i timen. De store, tydelige speilene som gir god sikt bakover er også vibrasjonsfrie, og det samme er den akkurat passe harde salen. Kjørestillingen gir god plass til beina, og den høye salhøyden gir et godt overblikk. Salen er forøvrig smal, noe som gir god kontakt med motorsykkelen, samtidig som du kan flytte deg fremover på den. Likevel rommer tanken 14 liter.  Husqvarna har i tillegg til motoren også trimmet sitt eget chassis til et hardere nivå enn hos BMW.


Fjæringskomponentene kommer fra Sachs og er satt opp i sportslig retning. Det fungerer bra til det motorsykkelen er bygget for, altså det meste. Tyngden kan de derimot ikke gjøre noe med, 186 kjøreklare kilo er mer enn de fleste konkurrentene, og det merkes utenfor veien.

Den mer offroadtilpassede Terraen har en enkel skive foran med kalipere fra Brembo, og Strada har samme utstyr. Ved gruskjøring fungerer det bedre med bremser som ikke er altfor rå, men på gata savner vi litt bitt, og det kreves mye håndkraft for å få stopp på Stradaen. ABS-systemet fungerer veldig bra, og vi gir pluss i margen for at det er mulig å skru det av ved å holde ABS-knappen nede i fem sekunder. I utgangspunktet er ABS-en aktivert, og neste gang du starter motoren går systemet tilbake til on. Det er bra hvis du skulle glemme det.

Et greit kompromiss, også for nybegynnere.
Husqvarna Strada er et kompromiss. Den er ikke best på noe, men bra til det meste. Som pendlermotorsykkel er den et artig alternativ, og nybegynneren kan glede seg over at det kommer en versjon tilpasset A2-lappen. Kjører du mye grusveier, velger du Terra. Strada vet ikke helt hva den vil, men det er det ikke sikkert du gjør heller.


Denne artikkelen sto første gang på trykk i Bike-katalogen 2013.

Tekst: Marc Malmqvist
Foto: Oscar Algott