Høst hos MC Collection Tidö Slott

MC Collection er stedet både for det nye og det gamle. Her illustrert ved Harley-Davidson WLC, en modell produsert for det Kanadiske militæret på 40-tallet, flankert av artikkelforfatterens BMW K1600GTL. Harley’en var registrert og i god stand, men hadde nok ikke kjørt like langt som BMW’en denne dagen. Det de har til felles er en stiv framgaffel med sentral fjæring. Fordelen med dette er at gaffelen ikke dykker ved bremsing.

Tekst og foto: Jarl Hole

Høsten er over oss med kortere dager og kjølige netter. September måned er den siste måneden MC Collection holder åpnet for publikum, men åpningsdagene er redusert til lørdag og søndag i tidsrommet 10:00 til 17:00. En tur til MC Collection er en fin avslutning på sesongen og god inspirasjon frem til sesongen 2026. Artikkelforfatteren besøkte samlingen søndag 24. august og her er litt av det jeg fikk se og som vil være å få se frem til siste helg i september.

MC Collection er utrustet med kombinert resepsjon og restaurant. For oss som har kjørt mange mil og blitt sultne og tørste er det optimalt. Og så kommer et spark til det nye Vikingskipmuseet i Oslo hvor byggherren (Staten) tross prisen på 3 milliarder ikke har greit å få med nettopp det, et spisested.
Resepsjonen og restauranten hos MC Collection betjenes av den alltid hyggelige, blide og hjelpsomme Rawiwan Truadnguluam også kalt «Oy». Hun kom til Sverige i 2010 og har arbeidet 15 år på Tidö Slott. Her har hun laget kjøttboller med rødbetsalat til artikkelforfatteren. Damen er et unikum kort og godt!
Utstillingen om den svenske designeren Ola Stenegärd er like interessant nå som da den åpnet i fjor. Etter å ha vært designsjef hos BMW er han nå design og produktsjef hos Indian Motorcycle. Her har vi MC Collections Indian Scout 101 som ble avduket under utstillingen i fjor.
Etter å ha sett Scout 101 på MC Collection og pratet med Ola Stenegärd kjøpt jeg en Scout 101 hos Gardermoen MC og fikk den levert i våres. Her er jeg i full gang på Rudskogen Motorsportsenter tidligere i sommer. Scout 101 kan absolutt mer enn å stå på utstilling. Den er sågar svært kjørbar, og uvanlig nok for denne type sykkel utstyrt med en turtallsmotor.
Det første Ola Stenegärd gjorde når han kom til Indian var å erstatte den støpte aluminiumsrammen som Chief-modellene til Indian hadde arvet fra Victory perioden med en stålrørsramme. Det gjorde at syklene ble mer håndterbare. Men Chief er fremdeles utstyrt med den helt luftkjølte Thunder Stroke 116 V-Twin motoren. Det er den største luftkjølte V-Twin motoren som produseres i dag. På bildet ser vi en Indian Chief Bobber Dark Horse.
Indian har ikke bare produsert store V-motorer. Her ser vi en Indian Light Twin Model O fra 1917. Den ble ingen suksess og det ble bare produsert et mindre antall gjennom 2 år. Den er utrustet med en 2 sylindret bokser på 257.4cc med en ytelse på 4 hk.
«Forsaken», på norsk «overgitt/forlatt», kalte Ola Stenegärd denne konstruksjonen som han skapte mens han var designer hos BMW. Ola arbeidet med design fra morgen til kveld, men saknet det grenseløse prosjektet som du bare kan gjøre helt alene. Han tok med seg en sliten H-D 1972 model fra Sverige og et lass med løse deler, rør, plater, bremser, fjæring osv. Motoren er H-D Showelhead. Da bygget var ferdig gav kollegaene hans på BMW ham en carbon lydpotte fra Akrapovic. De forstod ingenting av den svenske motorsykkelkulturen. Legg merke til komponentene, de er av ypperste klasse blant annet ISR Special framgaffel og ISR bremser. Med andre ord langt fra et tilfeldig sammenrask!
Ducati Racer NCR 1978. NCR etter de tre mekanikerne Nepoti, Caracci og Rizzi fra Ducatis raceravdeling. Sykkelen har en DM-ramme og ble hentet til Sverige på 80-tallet uten motor. Alle detaljene er typisk for en NCR trimmet Ducati. Round Case motor, større sylindervolum, desmodromisk ventilstyring, portet topp, større forgassere og NCR-trimkam.
Stark Varg El Cross 2025, elektrisk crosser lansert i 2024. Er dette fremtiden?
Lito Cross med X-cam motor 1966. Denne sykkelen ble stilt ut på Earls Court i London 12. november 1966. Rammenummeret er 1:1. Rammen er limt. Sammen med en motorytelse på 50 kg og totalvekt på 100 kg vakte den stor oppstandelse på messen. Lito ble bygget i familien Bornebuschs trykkeri «Litografen» derav navnet. Fabrikken lå i Helsingborg og Lito hadde ambisjoner om å bli verdensmestre og den avanserte X-cam motoren skulle hjelpe dem med å nå målet.
Gilera Saturno Sanremo 1948. Den kjente føreren Bill Nilsson var også meget dyktig til å restaurere sykler. På en reise i Italia byttet han til seg denne sykkelen mot en Ducati 175cc i 2002. Saturno var Italienernes svar på Norton Manx. Sykkelen har 498,76cc og yter 38 hk.
Triumph Trident T150. Jeg har en forkjærlighet for engelske sykler, kanskje fordi min første tunge motorsykkel var en BSA Rocket 3. De tresylindrede Triumph Trident og BSA Rocket 3 skulle ta opp kampen med Honda CB750. Det måtte gå galt, men Trident og Rocket var ikke noe dårlig forsøk selv om de manglet skivebrems, overliggende kam og hadde en sylinder mindre enn CB750. En velholdt Trident eller Rocket var raskere enn en CB750 og hadde bedre kjøreegenskaper, men var ikke like flamboyant som Honda CB750 på gata.
Jeg avslutter med boka MC Collection i samarbeid med Indian Motorcycle har utgitt om Ola Stenegärds liv som motorsykkeldesigner fra starten helt frem til i dag hvor han regnes som verdens ledende designer på sitt felt. Besøker du MC Collection kan du kjøpe den for SEK 120,-. Det er et rikt illustrert røverkjøp etter min mening og verdt turen alene!

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser