Hondas nyskapende CB1000R

Honda CB1000R er tilbake, og det med glans. Mens resten av konkurrentene fortsetter å dra sine nakne 1000-kubikkere i den verste streetfighter-klassen i mer ekstrem retning når det gjelder design, gjør Honda det motsatte.

Til neste sesong debuterer en helt ny versjon av CB1000R, en naken motorsykkel med motor fra CBR1000RR. Sammenlignet med sin forgjenger har motorsykkelen blitt 20 hestekrefter sterkere, så nå gir motoren 144 hestekrefter ved 10 500 rpm. Motoren har Ride By Wire og tre kjørenivåer. Den byr også på tre effektnivåer, motorbremsnivå, og traction control-trinn.

Basis i chassiset er en stålramme av såkalt mono-backbone-konstruksjon. Den benytter aluminium-elementer ved svingarmfestet, og dette sparer 2,5 kilo sammenlignet med en stålkonstruksjon. Enkelsvingen, som er blitt et varemerke for modellen, er nå 574,2 millimeter lang, 14,7 millimeter kortere enn tidligere. Samtidig er akselavstanden blitt 10 millimeter lenger.

Se alle bilder av modellen i bildeserien til høyre!

Honda CB 1000R veier nå 12 kilo mindre enn tidligere, og sammen med chassisendringene gjør dette modellen mer letthåndterlig. Enda en endring som gjør den kvikkere fra sving til sving, er at veivakselen er plassert fem millimeter høyere oppe sammenlignet med tidligere.

Styret er bredere og salen litt høyere, og dette burde bidra til å gjøre CB 1000R til en mer engasjerende kjøreopplevelse.

Demperne kommer fra Showa og består av en justerbar Separate Function Fr Fork Big Piston-gaffel, samt en fullt justerbar bakdemper. Foran kniper 4-stemplede kalipere rundt 310 millimeter store bremseskiver.