Hondas motorsykkelrobot

Honda vil ikke være dårligere enn sin japanske konkurrent Yamaha, som har gjort et stort nummer av sin Motobot, en robot der målet er å lære seg å kjøre en YZF-R1 raskere enn Rossi. Om Honda matcher Yamaha eller ikke med konseptet Honda Riding Assist motorcycle, gjenstår å se.
 
Istedenfor å bygge en motorsykkelrobot som bare klarer kjøring i høyere fart, har de fokusert på en som klarer fra under tre kilometer i timen.
 
Da senkes motorsykkelen, og akselavstanden forlenges gjennom et justerbart styrehode. Tyngdepunktet blir lavere, og chassiset mer stabilt. Flere selvstendige, men synkroniserte el-motorer jobber sammen for via små styreinngrep å holde motorsykkelen oppreist mens en annen el-motor driver motorsykkelen forover.
 
Honda mener at de ikke tyr til gyrokrefter for å holde balansen, som andre produsenter, men at de benytter balanseteknologien fra enhjulingen UNI-CUB.  Systemet er også modifisert for at motorsykkelen skal kunne følge etter eieren mens denne går forover.
 
Honda Riding Assist motorcycle har først og fremst som oppgave å redusere risikoen for en velt. Teknologien er spesialdesignet for å øke tryggheten for korte, eldre, eller førere som på andre måter syns det blir vanskelig å håndtere en større motorsykkel i lavere fart.