Honda satser på rekruttering

Det offisielle navnet på de to nyhetene er NC 700 S og NC 700 X, og spesielt sistnevnte tror vi har potensiale i vårt marked.

Motormessig dreier det seg om en helt nyutviklet twin med rundt 70 hestekrefter og 60 Nm ved 4750 rpm. Begge utgavene kommer med kombi-ABS, 14 liters tank og dual clutch, for den som vil legge ti ekstra tusenlapper på bordet.

I standardversjon vil de koste 100 000 (S) og 110 000 (X) og med et ganske så moderat effektuttak er det all grunn til å tro at også forsikringsprisene vil være moderate.

Honda sier også selv at modellene er utviklet med tanke på rekruttering og miljø, så gjenstår det å se om europeiske motorsyklister tar oppfordringen.

Crosstourer
I tillegg til 700-modellene var den største nyhetene Honda 1200 Crosstourer. Modellene ble vist som konseptsykkel i fjor og det var derfor ventet at den ble vist som offisiell modell på årets messe.

Modellen skal ta opp kampen i den store adventureklassen, dog med fokus på asfaltegenskapene. Noe særlig til grusmonster ventes den ikke å være. Effektmessig havner den på 129 hestekrefter, vekten på 275 kilo, mens prismessig må du ut med 229 900 kroner. Da får du både kombi-ABS og traction control som standard.

Slapp God Wing-oppdatering
Det ble også slått bokstavlig talt på stortromma i form av en ny Gold Wing, men her var det ikke mye nytt å skryte av. Stikkordene er ny og bedre navigasjon, større kofferter og en oppdatert design. Prisen er 399 900 kroner.

Sorry Honda, mer her hadde vi ventet mye mer. I det minste kunne dere invenstert i litt elektronikk, for eksempel justerbar vindrute.

Pendlere vil også bli litt glade over nyheten Integra. Modellen er en pendlermodell med 670 kubikk som er alt annet enn tørst. Honda oppgir 0,36 liter per mil, noe som vil gi mange smarte mil i salen. Prisen på denne blir 117 000 kroner.
Mer om Honda og alle andre merker i Bike Katalogen 2011 – ute 21 desember.