Illustrasjon over Honda sin produksjon fra 1949 til 2025.
Første motorsykkelmodell ble produsert i 1949
Activa følger Super Cub (100 millioners-merket) og Gold Wing (300 millioners-merket) som den nyeste modellen til å nå en viktig milepæl
Første motorsykkelfabrikk utenfor Japan åpnet i Belgia i 1963
Honda har nå motorsykkel- og scooterproduksjon i 23 land
Pressemelding fra Kellox 22.05.25: Hondas samlede globale produksjon av motorsykler og motoriserte tohjulinger har nådd 500 millioner enheter – en verdensrekord* – 76 år etter at selskapet startet masseproduksjon av motorsykler i 1949 med Dream D-Type.
Siden oppstarten i 1948 har Honda utviklet og levert produkter og tjenester som møter kundenes behov i mange land og regioner, basert på selskapets tro på at «teknologiens formål er å gjøre menneskers liv enklere.»
1949 Honda Dream D-Type
Honda begynte masseproduksjon av motorsykler ved sitt første produksjonsanlegg i utlandet, i Belgia i 1963, og har siden den gang utvidet sin produksjon globalt i tråd med prinsippet om å «produsere lokalt der det finnes etterspørsel.» Som et resultat nådde Honda 100 millioner produserte enheter i 1997, 200 millioner i 2008 og 300 millioner i 2014. I 2018 oversteg Hondas årlige produksjon for første gang 20 millioner enheter, og samlet global produksjon nådde 400 millioner enheter i 2019.
CB750 kom i 1969 og revolusjonerte MC-verden.
Selv om den årlige produksjonen midlertidig falt som følge av COVID-19 i 2020, har etterspørselen siden steget jevnt tilbake til nivåene før pandemien. I tillegg til modeller med forbrenningsmotor (ICE), erklærte Honda 2024 som sitt «første år for global ekspansjon» innen elektriske tohjulinger, og har startet lansering av nye modeller, som til sammen utgjør et bredt og variert produktsortiment.
Verdens mest produserte kjøretøy, Super Cub, ble lansert i 1958.
Honda tilbyr nå et bredt utvalg modeller, fra pendlerkjøretøy til daglig bruk til større modeller for fritidsbruk i helgene, samt elektriske kjøretøy. Med en årlig produksjonskapasitet på over 20 millioner enheter fordelt på 23 land og 37 produksjonanlegg, leverer selskapet produkter og tjenester til kunder verden over gjennom et nettverk av mer enn 30.000 Honda-forhandlere.
Gold Wing ble lansert i 1975.
Honda vil fortsette arbeidet med å styrke motorsykkelvirksomheten ytterligere, ved å tilby attraktive produkter og tjenester gjennom en flerfasettert tilnærming, realisere «gleden og friheten ved mobilitet» for et bredere spekter av kunder, bygge en svært effektiv forretningsstruktur og oppnå karbonnøytralitet – blant annet gjennom elektrifisering.
Toshihiro Mibe, direktør, president og representativ administrerende direktør, Honda Motor Co., Ltd
«For Honda er motorsykkelvirksomheten vår ‘grunnleggers virksomhet’, og den vil fortsette å være selskapets kjernevirksomhet. I motorsykkelvirksomheten har vi bygget kundenes tillit gjennom våre mange produkter og tjenester, noe som har gjort det mulig for oss å nå et samlet produksjonsvolum på 500 millioner enheter. Jeg vil takke våre kunder og alle interessenter som har vært involvert i å oppnå denne milepælen – fra utvikling til produksjon, salg og service. Honda vil fortsette å ta utfordringen med å utvide gleden for våre kunder over hele verden.»
Milepælen nås i India, med modellen Activa, som ruller av produksjonslinjen ved Honda Motorcycle and Scooter India Private Limited (HMSI) i Vittalpur, Gujarat.
1948: Honda Motor Co., Ltd. grunnlagt
1949: Første fullverdige motorsykkelmodell, Dream D-type, lansert
1958: Første Super Cub-modell, Super Cub C100, lansert
1959: Honda blir verdens største motorsykkelprodusent
1963: Motorsykkelproduksjon starter i Belgia (første ferdige motorsykkelfabrikk utenfor Japan)
1967: Motorsykkelproduksjon starter i Thailand
1968: Samlet global produksjon når 10 millioner enheter
1969: CB750 lanseres
1971: Motorsykkelproduksjon starter i Indonesia
1971: Motorsykkelproduksjon starter i Italia
1975: GL1000 Gold Wing lanseres
1976: Motorsykkelproduksjon starter i Brasil
1979: Motorsykkelproduksjon starter i USA
1980: Motorsykkelproduksjon starter i Nigeria
1984: Samlet global produksjon når 50 millioner enheter
1986: XRV650 Africa Twin legges til i modellutvalget
1992: Motorsykkelproduksjon starter i Kina
1992: CBR900RR FireBlade lanseres
1997: Motorsykkelproduksjon starter i Vietnam
1997: Samlet global produksjon når 100 millioner enheter (nådd på 48 år)
2001: Motorsykkelproduksjon starter i India
2001: Hornet 600 blir den første Honda med stor motorvolum produsert utenfor Japan
2004: Årsproduksjonen overstiger 10 millioner enheter for første gang
2005: Honda introduserer verdens første kollisjonspute i en produksjonsmotorsykkel – GL1800 Gold Wing
2008: Samlet global produksjon når 200 millioner enheter (nådd på 11 år etter 100 millioner)
2009: VFR1200F avdukes på Tokyo Motor Show – verdens første motorsykkel med dobbelclutch
2013: Produksjon starter i Bangladesh
2014: Samlet global produksjon når 300 millioner enheter (nådd på 6 år etter 200 millioner)
2014: Honda Super Cub blir den mest produserte motorsykkelen i historien (87 millioner solgte enheter i 160 land)
2018: Samlet årsproduksjon overstiger 20 millioner enheter for første gang
2019: Samlet global produksjon når 400 millioner enheter (nådd på 5 år etter 300 millioner)
2022: Hondas elektrifiseringsreise starter i Europa med introduksjonen av EM1e: en scooter som benytter Hondas Mobile Power Pack e: (MPP) teknologi
2022: Fireblade feirer sitt 25-årsjubileum
2023: Honda introduserer Honda E-Clutch-teknologi
2024: Honda introduserer konseptversjon av sin første helelektriske «EV FUN»-modell og en ny V3-konseptmotor med unik elektrisk kompressor
2025: Samlet global produksjon når 500 millioner enheter (nådd på seks år etter 400 millioner)
2025: Gold Wing feirer sitt 50-årsjubileum
Grunnleggelse av Hondas globale motorsykkelproduksjonsanlegg: