Honda når milepælen på 500 millioner enheter i samlet globalmotorsykkelproduksjon

Illustrasjon over Honda sin produksjon fra 1949 til 2025.
  • Første motorsykkelmodell ble produsert i 1949
  • Activa følger Super Cub (100 millioners-merket) og Gold Wing (300 millioners-merket) som
    den nyeste modellen til å nå en viktig milepæl
  • Første motorsykkelfabrikk utenfor Japan åpnet i Belgia i 1963
  • Honda har nå motorsykkel- og scooterproduksjon i 23 land

Pressemelding fra Kellox 22.05.25: Hondas samlede globale produksjon av motorsykler og motoriserte tohjulinger har nådd 500 millioner enheter – en verdensrekord* – 76 år etter at selskapet startet masseproduksjon av motorsykler i 1949 med Dream D-Type.

Siden oppstarten i 1948 har Honda utviklet og levert produkter og tjenester som møter kundenes behov i mange land og regioner, basert på selskapets tro på at «teknologiens formål er å gjøre menneskers liv enklere.»

1949 Honda Dream D-Type

Honda begynte masseproduksjon av motorsykler ved sitt første produksjonsanlegg i utlandet, i Belgia i 1963, og har siden den gang utvidet sin produksjon globalt i tråd med prinsippet om å «produsere lokalt der det finnes etterspørsel.» Som et resultat nådde Honda 100 millioner produserte enheter i 1997, 200 millioner i 2008 og 300 millioner i 2014. I 2018 oversteg Hondas årlige produksjon for første gang 20 millioner enheter, og samlet global produksjon nådde 400 millioner enheter i 2019.

CB750 kom i 1969 og revolusjonerte MC-verden.

Selv om den årlige produksjonen midlertidig falt som følge av COVID-19 i 2020, har etterspørselen siden steget jevnt tilbake til nivåene før pandemien. I tillegg til modeller med forbrenningsmotor (ICE), erklærte Honda 2024 som sitt «første år for global ekspansjon» innen elektriske tohjulinger, og har startet lansering av nye modeller, som til sammen utgjør et bredt og variert produktsortiment.

Verdens mest produserte kjøretøy, Super Cub, ble lansert i 1958.

Honda tilbyr nå et bredt utvalg modeller, fra pendlerkjøretøy til daglig bruk til større modeller for fritidsbruk i helgene, samt elektriske kjøretøy. Med en årlig produksjonskapasitet på over 20 millioner enheter fordelt på 23 land og 37 produksjonanlegg, leverer selskapet produkter og tjenester til kunder verden over gjennom et nettverk av mer enn 30.000 Honda-forhandlere.

Gold Wing ble lansert i 1975.

Honda vil fortsette arbeidet med å styrke motorsykkelvirksomheten ytterligere, ved å tilby attraktive produkter og tjenester gjennom en flerfasettert tilnærming, realisere «gleden og friheten ved mobilitet» for et bredere spekter av kunder, bygge en svært effektiv forretningsstruktur og oppnå karbonnøytralitet – blant annet gjennom elektrifisering.

Toshihiro Mibe, direktør, president og representativ administrerende direktør, Honda Motor Co., Ltd

«For Honda er motorsykkelvirksomheten vår ‘grunnleggers virksomhet’, og den vil fortsette å være selskapets kjernevirksomhet. I motorsykkelvirksomheten har vi bygget kundenes tillit gjennom våre mange produkter og tjenester, noe som har gjort det mulig for oss å nå et samlet produksjonsvolum på 500 millioner enheter. Jeg vil takke våre kunder og alle interessenter som har vært involvert i å oppnå denne milepælen – fra utvikling til produksjon, salg og service. Honda vil fortsette å ta utfordringen med å utvide gleden for våre kunder over hele verden.»

Milepælen nås i India, med modellen Activa, som ruller av produksjonslinjen ved Honda Motorcycle and Scooter India Private Limited (HMSI) i Vittalpur, Gujarat.

  • 1948: Honda Motor Co., Ltd. grunnlagt
  • 1949: Første fullverdige motorsykkelmodell, Dream D-type, lansert
  • 1958: Første Super Cub-modell, Super Cub C100, lansert
  • 1959: Honda blir verdens største motorsykkelprodusent
  • 1963: Motorsykkelproduksjon starter i Belgia (første ferdige motorsykkelfabrikk utenfor
    Japan)
  • 1967: Motorsykkelproduksjon starter i Thailand
  • 1968: Samlet global produksjon når 10 millioner enheter
  • 1969: CB750 lanseres
  • 1971: Motorsykkelproduksjon starter i Indonesia
  • 1971: Motorsykkelproduksjon starter i Italia
  • 1975: GL1000 Gold Wing lanseres
  • 1976: Motorsykkelproduksjon starter i Brasil
  • 1979: Motorsykkelproduksjon starter i USA
  • 1980: Motorsykkelproduksjon starter i Nigeria
  • 1984: Samlet global produksjon når 50 millioner enheter
  • 1986: XRV650 Africa Twin legges til i modellutvalget
  • 1992: Motorsykkelproduksjon starter i Kina
  • 1992: CBR900RR FireBlade lanseres
  • 1997: Motorsykkelproduksjon starter i Vietnam
  • 1997: Samlet global produksjon når 100 millioner enheter (nådd på 48 år)
  • 2001: Motorsykkelproduksjon starter i India
  • 2001: Hornet 600 blir den første Honda med stor motorvolum produsert utenfor Japan
  • 2004: Årsproduksjonen overstiger 10 millioner enheter for første gang
  • 2005: Honda introduserer verdens første kollisjonspute i en produksjonsmotorsykkel –
    GL1800 Gold Wing
  • 2008: Samlet global produksjon når 200 millioner enheter (nådd på 11 år etter 100 millioner)
  • 2009: VFR1200F avdukes på Tokyo Motor Show – verdens første motorsykkel med
    dobbelclutch
  • 2013: Produksjon starter i Bangladesh
  • 2014: Samlet global produksjon når 300 millioner enheter (nådd på 6 år etter 200 millioner)
  • 2014: Honda Super Cub blir den mest produserte motorsykkelen i historien (87 millioner
    solgte enheter i 160 land)
  • 2018: Samlet årsproduksjon overstiger 20 millioner enheter for første gang
  • 2019: Samlet global produksjon når 400 millioner enheter (nådd på 5 år etter 300 millioner)
  • 2022: Hondas elektrifiseringsreise starter i Europa med introduksjonen av EM1e: en scooter
    som benytter Hondas Mobile Power Pack e: (MPP) teknologi
  • 2022: Fireblade feirer sitt 25-årsjubileum
  • 2023: Honda introduserer Honda E-Clutch-teknologi
  • 2024: Honda introduserer konseptversjon av sin første helelektriske «EV FUN»-modell og en
    ny V3-konseptmotor med unik elektrisk kompressor
  • 2025: Samlet global produksjon når 500 millioner enheter (nådd på seks år etter 400
    millioner)
  • 2025: Gold Wing feirer sitt 50-årsjubileum

Grunnleggelse av Hondas globale motorsykkelproduksjonsanlegg:

  • 1963: Belgia
  • 1967: Thailand
  • 1971: Indonesia
  • 1976: Brasil
  • 1976: Italia
  • 1979: Nord-Amerika
  • 1980: Nigeria
  • 1986: Spania
  • 1992: Kina
  • 1997: Vietnam
  • 2001: India
  • 2007: Peru
  • 2013: Bangladesh
  • 2013: Kenya
    *Ifølge Honda Research

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser