Honda med megasatsing på elektriske motorsykler

Honda har megaplaner når det gjelder el-drift av motorsykler

Honda har sluppet informasjon om selskapets storsatsing på elektriske motorsykler.Selskapet opplyser at det årlige salgsmål for elektriske motorsykler for 2030 er oppjustert til 4 millioner enheter, en økning på 500 000 enheter fra det Honda annonserte i september i fjor. Planen er at Honda skal lansere 30 nye elektriske motorsykkelmodeller innen 2030.
Tidligere i år lanserte Honda tre nye elektriske tohjulinger, inkludert Honda Cub e i Kina, og den elektriske scooteren EM1e i Japan og Europa.
I tillegg introduserer Honda en ny modell globalt i 2024, basert på SC e Concept, som nylig ble vist på JAPAN MOBILITY SHOW 2023. Den blir fulgt av «FUN-orienterte» modeller og plug-in elektriske modeller i 2025. I tillegg vil Honda lansere elektriske modeller i kategorier som supersport, naken, offroadsykler, minisykler for barn og motocross/enduro-modeller.

For nye modeller som skal lanseres i 2026, vil Honda installere en telematikkkontrollenhet (TCU) og videreutvikle sine trådløse tilkoblingstjenester. I fremtiden vil data innhentet og akkumulert fra både ICE og elektriske modeller bli brukt til å forstå kundebehov, basert på data om hvordan disse motorsykkelmodellene brukes.

Når det gjelder batterier, i tillegg til litium-ion batterier som brukes i de elektriske modellene som for tiden er på markedet, har Honda utviklet litium-ferro-fosfat (LFP)-batterier og planlegger å introdusere disse fra 2025. En rekke batterier, hver med forskjellige egenskaper når det gjelder effektområde og kostnader, vil gjøre Honda i stand til å imøtekomme et bredere spekter av bruksområder og utvide utvalget av produktvarianter.

Innen 2030 vil Honda ta sikte på å redusere produksjonskostnadene for elektriske motorsykler med 50 %, sammenlignet med kostnadene for nåværende elektriske modeller, blant annet ved hjelp av utbyttbare batterier. Dette vil Honda oppnå ved å introdusere plug-in-modeller, optimalisere battericellene, øke effektiviteten med bruk av standardmoduler, og øke produksjonseffektiviteten ved å produsere i fabrikker som er spesielt innrettet for produksjon av elektriske modeller.

Honda skal investere 100 milliarder yen i 5-årsperioden fra 2021 til 2025 i prosessen med elektrifisering, og ytterligere 400 milliarder yen i 5-årsperioden 2026 til 2030 – totalt ca. 500 milliarder yeninnen utgangen av tiåret.

Er dette Hondas elektriske fremtid?

Sist nummer

Annonser