Honda CRF 250 L

I høst ble Hondas nye CRF 250 L lansert, med løfte om et genuint allround­verktøy som klarer alle veier med glans og også fortsetter enkelt når asfalten tar slutt.

Minner om en enduro, men enklere komponenter.
Den minner om Hondas mer konkurranseinnrettede enduromodeller, ikke minst takket være 21- og 18-tommershjulene, og ved en rask titt er det kun den lave høyden som avslører at CRF 250 L først og fremst er en gatesykkel. Komponentene er dog stort sett enklere, og dette gjenspeiler seg i prisen.

God kjørestilling – brytere, hendler og instrumenter er ekte vare.
Ergonomien er utmerket, kjørestillingen avslappet, men når man kjører stående, føles styret litt vel lavt. Salen er mye mer komfortabel enn den ser ut til, og det er lett å nå ned til bakken. Brytere og hendler er ekte vare, og den digitale instrumenteringen byr på all nødvendig informasjon.

Pigg i forhold til antall hester.
Endunkeren er en gammel bekjent fra andre Hondaer, og i CRF 250 L er den optimalisert for lettmanøvrert effekt både på og utenfor veien. Bunndraget er litt mangelfullt, men på midten begynner det å skje noe. For aktiv kjøring gjelder det å holde turtallet oppe. Sykkelen er dog piggere enn man kan vente seg av 23 hestekrefter.

Høy utveksling gir god drivstofføkonomi.
Motoren kompletteres av en sekstrinns kasse som fungerer godt, sett bort fra at man kan havne ufrivillig i fri, og den brukervennlige clutchen gir en bra følelse. Utvekslingen er dog høy, som oftest benytter jeg bare 1.–4. gir. Det gir god drivstofføkonomi, og selv om tanken er liten, 7,5 liter, kommer du langt.

Enkle fjæringskomponenter jobber bra, og sykkelen er letthåndterlig.
Fjæringen består av en USD-gaffel på 43 millimeter foran og en enkeldemper bak. De relativt enkle komponentene jobber overraskende bra, både telehiv og brostein absorberes, og dårlige skogsveier føles uventet greie å kjøre på. Dette endres heller ikke på skogsstier, for chassiset tar nemlig ydmykt imot alt jeg finner på, og det eneste som begrenser fremdriften er tilgangen på effekt.

Hondaens tyngdepunkt er lavt, og dette gjør at den relativt høye vekten på 144 kilo ikke merkes. Sykkelen er letthåndterlig i alle situasjoner. Det finnes ikke noe negativt å si om den enstemplede kaliperen bak, men den tostemplede foran burde vært mer effektiv. Følelsen er dog bra.

Allsidig og prisgunstig.
Honda CRF 250 L byr på både allsidighet, trygghet og rampekjøring, i kombinasjon med god økonomi. Den smidige sykkelen føler seg mest hjemme i urbane omgivelser, og selv om den til nød klarer raske motorveiturer, trives både du og den best på småveier. Er du nysgjerrig på offroad, er den et utmerket verktøy også for dette. 

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 8 2013.
Tekst: Petri Suuronen              Foto: Valtteri Nygren