Honda CB 650 F

Et titalls eksemplarer står på rekke og rad utenfor hotellet, og jeg kikker nærmere på min testsykkel. Eksossystemet blinker i solen, inspirert av CB 400 F fra 70-tallet. Honda forteller at designteamet har bestått av flere ungdommer i  20-årsalderen, og at en har blandet CB-formspråket med streetfighterdesign.

Ny design fra grunnen av
Teamet har designet motorsykkelen fra grunnen, den er ikke basert på forgjengeren CB 600 F Hornet. Erstatteren jeg ser på er noe helt nytt, den har ikke samme sportslige fremtoning som Hornet. Motoren er en rekkefirer på 649 kubikk, med lav- og mellomregister i fokus. Når jeg gir gass gjennom de spanske landeveisvingene, trenger jeg ikke høyt turtall. Høyeste gir kan brukes allerede fra 3 000 rpm, og motoren drar rent hele veien.


De 86 hestekreftene er koblet til en sekstrinns girkasse som fungerer smidig. Effekten er som sagt brukervennlig, tilstrekkelig for all slags kjøring, og den Fireblade-inspirerte lyddemperen jobber stille. Ingen antydning til vibrasjoner.

Rammen er av stål, og den dobbelsidige svingarmen av aluminium. Foran sitter en konvensjonell teleskopgaffel på 41 millimeter, og bak finner du en enkeldemper. Den sistnevnte har justerbar forspenning i sju nivåer.

Både for svinger og bykjøring
De er komfortabelt myke i grunninnstillingene, men ikke en eneste gang i løpet av 16 mil føler jeg at chassiset begrenser motorsykkelen. Den går derimot lett inn i svingene og holder sporet bra. Store deler av prøvekjøringen befant jeg meg på veier som lignet mer på gokartbaner. Med CB-en var det likevel ikke noe problem å holde tempoet oppe. Vi fikk aldri mulighet til å kjøre CB 650 F i bymiljøet i noen større utstrekning, men jeg fikk aldri grunn til å tvile på modellens bykvaliteter.

Foran sitter det doble bremseskiver på 320  millimeter, med 2-stemplede kalipere fra Nissin. Bremsene har bra bitt og holder et godt nivå, og bremsehendelen er justerbar i  seks nivåer.

Førerposisjonen er oppreist og på ingen måte krevende. Salhøyden er 810 millimeter. 

Jeg sitter mer i enn på motorsykkelen og har bra grep med beina rundt tanken, og til tross for mine 190 centimeter er det ikke trangt. Den 208 kilo tunge sykkelen er lettkjørt takket være det brede styret, gode styreutslaget og den lettdoserte clutchen.

Instrumenteringen er lettoversiktlig og har de vanlige funksjonene som bensinmåler og klokke. Men det mangler girindikator.

Tanken rommer 17,3 liter, og med et oppgitt forbruk på 0,47 liter/mil får CB-en en rekkevidde på 360 kilometer, et bra tall for denne typen motorsykkel. Det høye sjettegiret bidrar uten å føles som et overgir. Honda har lagt ekstra vekt på å få ned forbruket når gassen er statisk og ved konstant belastning – som langs motorveien.

Bra tilbehørsutvalg
Vindbeskyttelsen frister ikke til noen motorveietapper, men salen er komfortabel, og lengre turer langs landeveien er ikke noe problem. For den som er ute etter bagasjemuligheter får du en 35 liter stor toppboks og en veske til passasjersalen i tilbehørskatalogen, sammen med blant annet diverse karbonfiber, varmeholker og og alarm.

Etter en kjøreintensiv dag vender jeg tilbake til hotellet for en oppsummering. Med prislappen på 125 990 kroner i bakhodet vurderer jeg motorsykkelen på nytt. Alle komponenter har høy finish, og alt føles reelt.

Et sikkert kort til en grei pris
Honda har benyttet seg av flere knep for å presse prisen uten å gå på kompromisser med resultatet. Blant annet er den bakre bremseskiven på 240 millimeter konstruert av materialet som er blitt til overs fra skiven foran på 320.
Det er ingen hemmelighet at produksjonen skjer i Thailand, og det bidrar til til den lave prisen. Faktum er at en veldig liten del av Hondas motorsykkelproduksjon nå skjer i Japan.

CB 650 F er et sikkert kort. En nybegynner får god grunn til å utvikle seg, samtidig som også mer erfarne motorsyklister har det morsomt bak styret. Det er ganske enkelt en allsidig sykkel som de fleste kommer til å sette pris på. Det eneste minuset jeg deler ut er mangel på girindikator.

Enkelte kan oppleve rekkefireren som karakterløs, men personlig mener jeg at kompetanse er en karakter i seg selv. Også prislappen gjør CB 650 F til et godt  kjøp. 

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 6 2014
Tekst Jonathan Balsvik Foto Honda