Her ser du MotoGP-gatesykkelen Honda RC213V-S

Flere ting tyder på at RC213V-S, den gateregistrerte versjonen av Márquez’ og Pedrosas våpendrager, skal presenteres for første gang under Barcelonas GP om en uke. Den skal kjøres et par demonstrasjonsrunder av ingen ringere enn Casey Stoner, men den første opptredenen blant allmennheten blir det imidlertid ikke. Honda stiller hvert år på Asama Hill Climb, og i år hadde de med en skikkelig overraskelse.

Testfører Hiroshi Aoyama kjørte den ferdige versjonen oppover den svingete fjellveien på søndag. Britiske MCN har kommet over bilder og informasjon derfra, men modellen er som skrevet ovenfor fortsatt ikke formelt lansert med komplette spesifikasjoner. 

Motoren er en 90-graders V4 med 210 hester, og et ekstra sportskit øker effekten ytterligere. Veivhuset er av aluminium istedenfor magnesium, stemplene er modifisert for bedre serviceintervaller, slureclutch, girkasse og ventiler er av den konvensjonelle slaget – men ellers har den MotoGP-spesifikasjoner! Ramme og svingarm skal være identisk med Márquez, og eksossystemet er av titan. Fjæringen har også GP-spesifikasjoner med trykksatt Öhlins-gaffel og bakdemper. Det samme gjelder bremsene, som selvsagt er levert av Brembo. Bridgestone S20R-dekk sitter originalmontert; bak er det 190/55-17 som gjelder. Kåpene er selvfølgelig av karbonfiber, som mye annet.

– Honda vil ikke kalle denne en replika, for det er den ikke, uttaler Dave Hancock hos Honda Europa. Hvis du tar en kikk på Márquez’ sykkel og MotoGP-sykkelen som er bestillingsvare, er denne et hakk nedover. Men det ligner veldig; chassis, svingarm, felger, fjæring, tank, spjeldhus og sal er akkurat det samme som Márquez benytter.

Opplaget kommer til å være ekstra begrenset. På grunn av det vanvittig høye nivået kan den rett og slett ikke produseres i større antall, for den skal skille seg mye fra en masseprodusert motorsykkel både med hensyn til produksjonsmetode, materialer og teknologi. Det handler om ett til to eksemplarer om dagen! En MotoGP-sykkel for gatebruk, kort og godt. Neste torsdag ser det ut til at vi får vite absolutt alt.

Bildeserien er av prototypen som ble vist på fjorårets EICMA. Resten er fra helgens Hill Climb og fra MCN.