Her er nye Triumph Speedmaster

Speedmaster er et velkjent varemerke fra Triumph, men en modell som har glimret med sitt fravær siden lanseringen av de nye 1200-kubiks Bonneville-modellene forrige sesong.

Men nå er den tilbake som en helt ny modell. Britene har valgt å bygge videre på Bobber-plattformen som ble lansert tidlig i år. Rammen er altså samme ståldesign med skjult singeldemper bak for en stiv konstruksjon. Bak sitter det et 16-tommers hjul som hos Bobber, og forgaffelen er samme konvensjonelle cartridge-variant på 41 millimeter med 90 millimeters slaglengde.

Motoren er også den samme, som betyr en T120-motor som er tunet for en mer momentsterk karakter. Den byr på kjørenivåene Rain og Road, der det første gir en snillere gassrespons, og en nyhet er at Speedmaster får smidig cruise control som standard. Den stilfulle Bonneville-tanken rommer 12 liter.

For å skape en mer allsidig cruiser er salen blitt større og mykere, styret mer tilbaketrukket, og Speedmaster har fått en passasjersal som kan demonteres. Bremsene er realt oppgradert sammenlignet med Bobber, og på Speedmaster sitter det doble 310 millimeters skiver foran og 2-stemplede kalipere fra Brembo.

Triumph Speedmaster kan leveres i rød, rød/hvit eller svart/hvit lakkering, og med to ulike bagasjeløsninger. Highway-kittet gir sykkelen myke vesker, og Maverick-kittet skreller av passasjersalen og gir den et tøffere styre.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser