Her er nye KTM 690 Duke

Selvsagt handler det fortsatt om KTMs legendariske ensylindrede LC4-motor. Hva ellers? Årets modell bygger videre på forrige versjons motor, men ifølge produsenten er røffheten fra tidligere nå mer raffinert, kreftene er mer kontrollerbare og mer effektive.

Resultatet er 70 hester, opp seks fra fjoråret, sitat; et fjell av dreiemoment og en gassrespons uten sidestykke i klassen for ensylindrede motorer, sitat slutt.

KTM forteller også at de har fokusert på driftskostnader, økt serviceintervallene til 10 000 km og redusert drivstofftørsten.

ABS-utstyrt
Nye 690 Duke har også fått en flunkende ny ABS-pakke fra Bosch som skal være like sportslig innstilt som resten av sykkelen. Antall deler i rammen er redusert til et minimum, den har WP-dempere, Brembo-bremser med radiale kalipere.

Designmessig er det også gjort mange endringer. Størst forskjell gjør endringen av eksosanlegget som nå er flyttet opp fra magen. Magekåpen er borte, så også store deler av kåpen rundt tanken. Det gjør at den sexy rammekonstruksjonen i oransj nå vises i større grad.

Om du bruke 690 Duke til touring? Selvsagt kan du det!

Her er noen tekniske detaljer:
Single cylinder, 4-stroke
690 cc
104,5/80 mm
51,5 kW (70 hp) @ 7500 rpm
70 Nm @ 5500 rpm
12,6 : 1
Keihin EFI with DBW (Drive by Wire)
4 V/OHC with roller rocker levers
Pressure lubrication with 2 Eaton pumps
Motorex, Power Synth SAE 10W-50
36:79
16:40
Liquid cooling
APTC slipper clutch, hydraulically operated
Keihin EMS
Chromium-Molybdenum trellis frame, powder coated
Aluminium
Aluminium, tapered, Ø 28/22 mm
WP-USD Ø 43 mm
WP-Monoshock with Pro-Lever linkage
135/135 mm
Brembo four piston, radially bolted caliper, Ø 320 mm
Brembo single piston, floating caliper, Ø 240 mm
Cast aluminium wheels 3.50 x 17″; 5.00 x 17″
120/70 R 17; 160/60 R 17
X-Ring 5/8 x 1/4″
Stainless steel primary and secondary silencer
with regulated catalytic converter
63.5°
115 mm
1,466 ± 15 mm
192 mm
835 mm
approx. 14 litres/3,2 litres reserve
approx. 149,5 kg (without fuel)

Hva synes du om nye 690 Duke?

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser