Her er nye Honda CBR 1000 RR Fireblade

Ryggraden i denne modellen, som presenteres som helt nye Honda CBR 1000 RR Fireblade, er svært lik den nåværende modellen. Men på klassisk Honda-vis er hver detalj på motorsykkelen gjennomgått, og i enkelte tilfeller oppdatert i stor grad før den ble designet om i en mer moderne form.

Effekt/vektforholdet er forbedret med 14 prosent ved at vekten ble redusert med hele 15 kilo, og at effekten er økt med 8 kW. Maks effekt er 190 hestekrefter, som er et godt stykke under konkurrentene, men helt på linje med Hondas nyvalgte motto for modellen, som er Total control.

Blant de mer elektroniske nyhetene finner vi nå en Ride By Wire-styrt gassrulle, sensorer for gasspjeldenes posisjon, justerbar motorbrems, en IMU-enhet som styrer et avansert traction control-system, og flere valgfrie kjørenivåer. Giringen ivaretas ved hjelp av quickshifter, og SP-versjonen er utstyrt med noe som Honda kaller Downshift assist.

Rammen skal ha blitt mer stabil, og svingarmen noe stivere i konstruksjonen. Bakrammen er slanket, og dette bidrar til å sentralisere tyngdepunktet. Både bensintanken og eksossystemet er nå av titan. Støtdempingen ivaretas av Öhlins S-EC-system på SP-versjonen, gjennom en NIX30-gaffel og en TTX36-demper. Akselavstanden er 1 404 millimeter, og salhøyden er 820 millimeter. Fulltanket skal den veie 195 kilo, og dette er sju kilo mindre enn de nylig avslørte tallene for konkurrenten Suzuki GSX-R 1000.

Bare motoren er slanket to kilo, blant annet ved at flere kåpedeler nå er av magnesium. Hver kåpedel er også designet om. Radiatoren er nå 30 millimeter smalere enn tidligere. Honda har gått så langt at de også har kappet både radiatorslanger og bolter i jakten på vekt og effektivitet.

Turtallsperren er nå forhøyet til 13 000 rpm, og der finner du makseffekten på 189 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er 116 Newtonmeter ved 10 500 rpm. Boring og slag er det samme som tidligere, 76×55,1 millimeter, men kompresjonen er økt fra 12.3:1 til 13:01. Motoren har en høyere trimmingsgrad enn tidligere, og flere deler i motoren skal bestå av edlere materiale enn hos forgjengeren.