Her er nye BMW G 310 R – Bilder og fakta

BMW har nå avslørt den A2-roadsteren de hintet om med Concept Stunt G 310 for noen uker siden.

Sykkelen er produsentens første roadster under 500 kubikk. BMW definerer i dette tilfellet en roadster som en allsidig kåpeløs gatesykkel.

Motoren er en nyutviklet ensylindret firetakter med direkte innsprøytning på 313 kubikk som har fått sylinderen vridd 180 grader mot hvordan den vanligvis pleier å se ut. Dette betyr at eksosrøret er dratt ut bak motoren, og at innsuget er plassert forover i fartsretningen. Hele sylinderen heller også litt bakover. Effekten er 34 hestekrefter ved 9 500 rpm, og maksimalt dreiemoment er 28 Newtonmeter ved 7 500 rpm.

En av fordelene med den bakovervendte sylinderen er at vekten fra motoren og eksossystemet blir mer sentralisert i chassiset.

G 310 R har en enkel fremre bremseskive på 300 millimeter som omsluttes av en 4-stemplet kaliper. Bakbremsen består av en flytende 2-stemplet kaliper, og en bremseskive på 240 millimeter. ABS er standard, og det eneste elektroniske førerhjelpemiddelet som er tilgjengelig. Tørrvekten oppgis å være 158,5 kilo. Om opp/ned-gaffelen foran og monodemperen bak er justerbare, fremgår ikke av opplysningene.

Det er BMWs partner TVS Motor Company som har ansvaret for produksjon av sykkelen, som er lagt til selskapets indiske anlegg. Konstruksjonen med en ramme av stålrør og enklere chassiskomponenter gir inntrykk av at sykkelen først og fremst er rettet mot utviklingsland, og deretter det voksende A2-markedet i Europa.

Hva syns du om BMW G 310 R?

Foto: BMW Motorrad