Harleys nye muskelmotor

Den amerikanske motorsykkelprodusenten lanserer nå den nye motoren Milwaukee-Eight. Den 107-kubikktommer (1745 kubikk) store twinnen skal i første omgang drive Harley-Davidsons touringsykler fra og med neste år.

Milwaukee-Eight kommer også i en versjon på 114 kubiktommer (1870 kubikk) med væskekjølte topplokk. Denne motoren skal få plass i modellene CVO Limited og Street Glide.

Den mindre motoren kommer med oljekjølte topplokk i modellene Street Glide Special, Road Glide Special, Road King/Road King Classic og Freewheeler. I modellene Ultra Limited/Ultra Limited Low, Road Glide Ultra og Tri Glide Ultra er topplokkene væskekjølte.

Den klassiske 45-graders V-twinnen skal gi opptil 11 prosent mer dreiemoment enn Twin Cam 110-motoren som den erstatter. Økningen i ytelse kommer ikke bare som en følge av økt slagvolum, men også via et høyere kompresjonsforhold og fireventilersteknologi. Doble tennplugger skal gi mer effektiv forbrenning, og nyutviklet ventilstyring med kamkjede skal redusere vedlikeholdsbehovet.

Bedre varmeavledning enn hos Twin Cam 110-motoren er en komfort- og effektivitetsforhøyende faktor. Motoren skal også gi mildere vibrasjoner, og motstanden i clutchhendelen er redusert.