Harley-Davidson XL 883 R, brukt

Et ukomplisert og relativt rimelig alternativ.
Sportster har siden modellserien kom i 1957 vært Harley-Davidsons alternativ for alle som søker etter en ukomplisert, redusert og prisgunstig motorsykkel som er produsert i USA. Mange andre modeller fra fabrikken i Kansas City er brautende, høylydt og med et fokus på estetikk, ikke sjelden i kombinasjon med ekstreme mål og like ekstreme prislapper.

Sportster er annerledes. Modellfamilien kjennetegnes av en ganske utypisk minimalisme for en Harley-Davidson å være, og med en tørrvekt på knappe 250 kilo er den etter amerikanske mål en ekte lettvekter.

100-årsjubilant med sportslige trekk.
For å feire sitt 100-årsjubileum lanserte Harley-Davidson foran 2003-sesongen sin hittil mest sportslige Sportster-versjon: XL 883 R. R står for »Roadster« og for å fortjene den symbolsk viktige bokstaven har XL 883 R støpte aluminiumsfelger, doble bremseskiver, 2-1 eksossystem (men ikke alle påfølgende årsmodeller), mattsvartlakkert motor og målflaggmønster på tanken.

Salen er også tilpasset den sportslige fremtoningen og er en blanding mellom enkel/dobbelsal. Det finnes passasjerfotpinner, men du bør ikke satse på lengre etapper enn på rundt ti mil.

De støpte felgene måler 16 tommer bak og 19 foran. Dekkene  har 100-bredde foran og 150 bak.

Motor med solide tradisjoner.
Den 45-graders V-twinnen har siden den første modellen fra 1957 hatt støtstenger og 45 graders vinkel mellom sylindrene. Forbløffende lite er modernisert i løpet av tiårene, men en viktig oppdatering kom i 2004 da motoren ble gummiopphengt. Det medførte at rammen kunne produseres etter spesifikasjoner som gagnet kjøreegenskapene, og betydde selvsagt at vesentlig mindre vibrasjoner forplantet seg til førerens bakdel, hender og føtter. En annen viktig oppdatering kom i 2007 da forgasserne ble erstattet av innsprøytning.


Flere hestekrefter er et vanlig ønske blant 883-eiere som har kjørt en stund, og Evolution­motoren er et meget bra grunnemne for trimming. Årsmodellene med innsprøytning får 50 ærlige hestekrefter på bakhjulet med bare åpent eksossystem, annen luftboks og justert mapping.

Kan oppgraderes til 1 200 kubikk.
Å konvertere til 1 200 kubikk er en vanlig, godt likt og enkel måte å virkelig få fart på en Sportster XL 883. Det er mulig å gjøre enten ved å frese ut originalsylindrene eller kjøpe ferdige kit av ulike former og fasonger for å nå ønsket resultat. Topplokket er helt flatt og trenger ikke modifiseres for å passe til større sylindre. Med originaltoppenes små ventiler blir fremfor alt dreiemomentet massivt sterkere, men for å øke effekten til 80 bakhjulshester trengs det også større ventiler. Å montere topper fra Buell er en god idé.

Sportslig mest i navnet, men estetisk riktig.
Så hvordan er det med sportsligheten i denne R-versjonen av Sportster? De doble bremseskivene foran gjør at du kan dosere fremfarten med brukbar presisjon og sikkerhet, men følelsen i hendelen er utydelig og det er litt vanskelig å modulere bremsekraften til tostempelkaliperne. Og siden både motor og chassis i hovedsak er likeverdig med den delen av Sportster-familien som mangler sportslige ambisjoner, blir flaggdekorasjonen på tanken ren dekorasjon.

Men det ser riktig ut, og estetisk lekre detaljer skal aldri undervurderes.

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 2 2012.

Tekst: Tobias Bovin Foto: Marc Malmqvist