Harley-Davidson XL 1200 CX Roadster

Den amerikanske produsenten fra Milwaukee vil gjerne fremstå som like upåvirket av tiden som en granittblokk. Men selv i det mest konservative motorsykkelverkstedet legges det planer for hvordan fremtiden og tilveksten skal sikres.

Harley-Davidson har historikk og tradisjon i ryggen for å kunne sko seg på den gjeldende retrotrenden. Nå må de bare sørge for at gråhårede gubber i oransje jakker ikke skremmer hipsterne – som undertegnede – for langt bort. T-shirts med nedtonet trykk og skikkelig passform, samt nye Sportster Roadster, er produkter som skal bidra til dette.

Bestselgeren har fått caféracerkur
Jeg befinner meg i den komfortable og pent sydde salen på nettopp Harley-Davidson Roadster noen solfylte vårdager i Sør-Frankrike. Ferden går fra Marseilles kyst og opp i fjellene, og så ned mot havet igjen ved Saint Tropez. Harley har tatt en av modellene i tilbudet som selger best i Europa og har gitt denne en caféracerkur i tråd med de nyeste trendene i motorsykkelbloggosfæren. Dette ser du tydeligst på opp/ned-gaffelen fra Showa, som bryter med resten av den mildt sagt tradisjonelle konstruksjonen.

Lengst nede på gaffelen finner du en kort forskjerm og doble radialmonterte firestemplede kalipere. Pakken tilfører ikke bare en moderne designtouch, men gjør også kjøreopplevelsen bedre. Fargeskalaen er mørk i henhold til Harleys Dark Custom-konsept, og som til alle motorsyklene i denne serien tilbys det et stort utvalg av originaltilbehør.

Veldig morsomt ved passende turtall og riktig gasspådrag
Den gamle Evolution-motoren på 1200 kubikk rister og lever sitt eget liv, men forgaffelen og bremsene gjør at det føles forholdsvis trygt å gi på litt ekstra gjennom de fantastisk flotte fjellveiene som omkranses av stup og blomstrende vegetasjon. Så lenge jeg klarer å holde et passende turtall på maskineriet og finner riktig gasspådrag ut av de sveipende svingene, er det veldig morsomt. Girkassen gir et mer stabilt enn finmekanisk inntrykk. Mye av kjøringen skjer på tredjegiret takket være motorens dreiemoment.

Styret er lavt, men ikke clip-on; så langt var ikke Harley klare for å gå denne gangen. Fothvilerne er midtmontert for å skape en mer sportslig kjørestilling. Føttene havner litt langt fra hverandre, og følelsen av dette forsterkes av at motorsykkelen er smalere øverst takket være den smekre tanken. Forhjulet måler 19 tommer, mens bakhjulet er på 18 tommer. Det høye bakhjulet, sammen med de bakre støtdemperne som har fått lenger slaglengde, bidrar til å gi motorsykkelen en mer forloverlent fasong.

Best tilpasset mindre landeveier
De store hjulene kan imidlertid være en av grunnene til at Roadster ikke er helt samarbeidsvillig når det blir trangt mellom svingkombinasjonene på veiene.  Den har ABS, men det er det lengste de elektroniske modernitetene strekker seg.

Etter en lang dag på veiene føles vibrasjonene godt i både hender og føtter, men den herlige salen sparte baken for tresmak. I byen blir kjørestillingen og den bryske motorgangen slitsomt, men på mindre landeveier byr denne særpregede cafécruiseren fra Harley Davidson på svært morsomme kjøreegenskaper. 

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 7 2016.

Vil du ha BIKE rett hjem i postkassen? Bestill abonnement her!

Tekst: Andreas Jennersjö Foto: Harley-Davidson