Harley Davidson Pan American er her. Hold på hatten, BMW…

Trodde du at Harley var akterutseilt, statiske og manglet nødvendig kunnskap til å lage en moderne sykkel? Da har vi nyheter til deg: Du tok feil!
Harley står nå foran muligheten til å kuppe markedet for store adventuresykler med sin nye Pan American – de har tatt fram en sykkel som langt overgår det noen hadde forestilt seg. OK – utseendet er utradisjonelt, men det skal et særdeles lite kritisk øye til for å hevde at noen av konkurrentene vinner skjønnhetskonkurranser. Men – det Pan American mangler i skjønnhet tar den igjen på teknologien. Pan American er spekket med alt av moderne teknologi – pluss litt til.

60 graders V-twin med 30 grader veivtappforskyning. Går som en 90 graders men tar mindre plass!

Motoren er en 1252 ccm 60 graders Revolution Max V-twin med DOHC, 4 ventiler pr sylinder og elektronisk styrte, variable ventiltider. Veivtappene er forskjøvet 30 grader i forhold til hverandre slik at motoren får samme tenningsrekkefølge som en V-twin. To balanseaksler sørger for at motoren går mykt. Effekten er 150 hk som leveres allerede ved 8750 omdreininger, moment er 128 Nm ved 6750. De variable ventiltidene gjør at momentkurven er flat og brukervennlig. Basismodellen veier 245 kilo med full 21 liters tank, den fullutstyrte Special-modellen veier 258. Rammen består av tre deler som er boltet sammen – med motoren som bærende element. I praksis: En litt tung crash behøver ikke bety katastrofe – hvert ramme-element kan byttes separat. Alle tappeplugger på motoren er felt inn slik at ikke de kan ta nedi og bli ødelagt.

6,8 tommes farge TFT panel med alle muligheter – her er fire av dem

Men- det som virkelig overrasker er elektronikken. I tillegg til Hill Hold, cruise kontroll, kurve-ABS, krengningssensitiv traction kontroll, dekktrykkskontroll, semiaktiv fjæring, ride modes og 6,8 tommes farge TFT skjerm kan den også utstyres med Adpative Ride height (ARH) som automatisk senker fjæringen opp til 5 cm ved stopp. Det gjør det vesentlig lettere for de aller fleste å komme av og på. For å få alt det fancy utstyret må du rett nok kjøpe Pan American Special, men hallo: Det er vel som på GS at ingen kjøper en standard versjon??
Vi mistenker at HDs internasjonale PR manager hadde rett da han sa: «Folk venter ikke dette fra Harley-Davidson. Og når de får kjøre en kommer de til å få bakoversveis!»
Vi sier: Hvis dette antyder hvilken vei HD går i framtiden er det bare å glede seg. Velkommen til 2021, Harley!!