Leks Motor AS: På vei mot 20 millioner i omsetning etter 6 måneder
Pressemelding fra MCF:
Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, går i dag ut med full støtte til Norsk MC-forhandlerforening (NMCF). I går ble det kjent at MC-forhandlerne klager FINN.no inn for Konkurransetilsynet. Bakgrunnen for at MCF nå går ut er for å markere klart støtte til Norges Bilbransjeforbund og Norsk MC-forhandlerforening, NMCF.
– Her må vi kjempe forbrukernes sak, som er de som til slutt ender opp med regningen.
Det sier Per-Anton Vinje som er styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, som representerer alle de store mc-merkene som blir importert til Norge.
I desember påklaget Norges Bilbransjeforbund, NBF, Finn.no sin adferd de siste årene ovenfor markedet og sine kunder til Konkurransetilsynet. NBF ønsker å få en bred vurdering av om FINN.no bryter Konkurranselovens § 11 om utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling.
På forbrukerens side
– Vi er enig i at det kan se ut som om FINN.no utnytter sin dominerende stilling og overpriser annonsene. I prinsippet er det et monopol på rubrikkannonser i Norge. Videre ser vi at den samme tendensen sprer seg i andre markeder hvor Schibsted selskapet Adevinta driver. Her vil vi også ta kontakt med den europeiske motorsykkelorganisasjonen, sier Per-Anton Vinje.
I Norge har det vært «En ekstrem prisøkning» og vesentlige endringer i vilkårene fra 1. januar var dråpen som fikk begeret til å flyte over for store deler av motorbransjen.
Redusert liggetid
– Vi er enig med forhandlerforeningen i at hovedårsaken er svekkede betingelser og dyrere annonsering i et allerede utfordrende marked, sier Per-Anton Vinje i MCF.
– I de tidligere avtale med FINN.no hadde man en liggetid på annonsene på 12 måneder. Liggetiden er redusert til tre måneder, uten noen som helst dialog mellom partene. Hvordan er det mulig å opptre slik i en så viktig sak både for sine kunder og ikke minst forbrukerne, som til slutt betaler sier Per-Anton Vinje.
– FINN.no har dessuten endret retningslinjer for redigering av annonsene for forhandlerne av de syklene vi importerer. Dersom vi må redigere en annonse må forhandlerne faktisk igjen betale full pris for ny annonse, sier Vinje. Bare en monopolist som ikke bryr seg om forbruker kan opptre slik.
– I sum betyr disse endringene ekstremt økte utgifter på annonsering for alle de som selger våre sykler hos norske forhandlere. FINN.no er i realiteten det eneste aktuelle alternativet for annonsering av nye og brukte motorsykler, forteller Per-Anton Vinje.