Full rapport fra Jerez

Mesterskapet regnes som et av de tøffeste nasjonale mesterskapene i verden, og består stort sett av profesjonelle førere og team. Mange av førerne som deltar, kjører eller har kjørt forskjellige VM-klasser i tillegg.  

Ducati-fører Ole Bjørn imponerte med gode tider hele helgen, og til tross for en kjørepause på over to måneder etter siste NM-runde fikk han opp tempoet meget raskt.

Allerede på fredagstreningen kjørte han to sekunder fortere enn sin tidligere personlige bestetid fra 2016. Som vanlig har teamet noen utfordringer når temperaturen stiger. Ole Bjørn påpeker stadig at sykkelen blir vanskeligere å kjøre, og at han ikke klarer å stoppe nok og holde sporet inn i svingene like bra som når det er kjøligere. 

Så i den litt ”kalde” første kvalifiseringen på lørdag, da temperaturen holdt 20 grader, kjørte Ole Bjørn en av sine beste runder noensinne, til tross for en liten miss i siste sving ble tiden 1.42,6. Det holdt til en tredjeplass, og teamet var svært fornøyd. Spesielt etter at det ble kjent at de foran Ole Bjørn hadde kjørt med spesielle kvalifiseringsdekk, mens teamet hadde brukt vanlige Pirelli racedekk. 

Dermed ble det kvalifiseringsdekk under andre kval, men dessverre stemte det ikke like bra for fører og sykkel denne gangen. Ole Bjørn ble litt hindret av ”saktegående” kjøretøy i idealsporet, men kjørte allikevel inn til en femteplass.

Imidlertid holdt tiden fra første kval til en tredjeplass totalt, så nok en gang skulle Ole Bjørn starte fra første rad. 

Lørdagens løp skulle gå klokken 18.00, og teamet var svært optimistiske siden da hadde den verste varmen gitt seg. Ole Bjørn fikk en god start, men bremset litt tidlig inn i første sving, og dette gjorde at han datt ned til en sjuendeplass. Han fikk imidlertid opp et høyt tempo og tettet luken til frontgruppen, men dessverre ble han litt for ivrig inn i sving to og bremset for hardt med for mye nedlegg. Dermed var krasjen et faktum. 

Veldig synd, for her lå forholdene virkelig til rette for å kjempe om en pallplass. 

For å prøve å løse problemene med sykkelen i varmen, ble det gjort noen endringer til søndagens warm up. Teamet var usikre på om disse ville være til det bedre, og den kalde temperaturen på morgenen gjorde at de ikke fikk testet dem ut i for de varme forholdene som ventet på søndagens løp.

Under søndagsracet fikk Ole Bjørn en veldig god start og kom ut som nummer to. Han fikk et megatilbud i en av de første svingene, som gjorde at han dessverre mistet kontakten med lederen. Men likevel holdt han et svært bra tempo, og det var kun småfeil som gjorde at han ikke havnet på pallen. Han kjørte imidlertid inn til en veldig sterk fjerdeplass i et svært solid felt. Han klarte å holde et jevnt høyt tempo; det var kun de siste rundene som endte på 44-tallet. 

Den lille endringen teamet gjorde i fronten, løste nok ikke problemet. Ole Bjørn følte at han hadde større problemer enn tidligere med å klare å bremse nok inn i svingene. Noe som gjorde at han bremset på seg en del ganger, spesielt etter langstrekka. Uansett var teamet kjempefornøyd og kan slå fast at det virkelig har noe i dette mesterskapet å gjøre. 

Det er også viktig å tenke på at veldig mange av konkurrentene kjørte under VM-runden i Superbike som gikk helgen før på samme bane, og dermed hadde verdifull trening derfra. 

Teamet ønsker å takke de cirka 25 personene fra supportergjengen som reiste hele veien ned for å overvære racinghelgen, og betegner dette som helt rått. Det var også andre nordmenn som stakk innom, og dette ble satt stor pris på.

Det er fortatt usikkert hva 2018-sesongen vil bringe, for det er mye som skal på plass. Men teamet håper å kunne kjøre full sesong i RFME CEV, det spanske mesterskapet. 

Sykler og utstyr står nå parkert i Spania, så det blir enkelt for teamet å reise ned for å trene. 

BIKE ønsker lykke til med forberedelsene, og kommer selvsagt til å skrive om 2018-planene når disse er klare.