Fremtidens ECU får bluetooth

ECU (electronic control unit) er motorens styringssystem, og Bosch er en av de ledende produsentene av dette styringssystemet. For tiden legger de siste hånd på neste generasjon.

Dagens Bosch-ECU er basert på den tilsvarende enheten for biler. Den nye er imidlertid spesialprodusert for motorsykler, og er fem ganger mindre enn dagens enhet. Den har selvfølgelig også diverse tekniske forbedringer, blant annet bluetooth, slik at føreren kan koble smarttelefonen til motorsykkelen og få opp en rekke data, eksempelvis bensinforbruk og nedleggsvinkel.

Bluetooth-koblingen kan også fungere som nøkkel; motorsykkelen starter bare hvis den er koblet til telefonen. Det skal også gå bra å fjernstyre ECU-en, så hvis den blir stjålet, kan du bare slå av motoren. Den nye enheten blir billigere i innkjøp. Bosch håper dessuten at flere produsenter i voksende markeder skal bytte fra forgasser til elektronisk innsprøytning.

Engelske Visordown har kommet over et bilde av den nye ECU-en i sammenligning med den gamle – størrelsesforskjellen er markant.