Flaggskipet Kawasaki KX450

Kawasaki KX450 har sløyfet F-en i modellbetegnelsen, en fortidslevning nå som alle toppmodellene fra produsenten er firetaktere. Produsenten har jobbet videre med temaet og har kvittet seg med unødig vekt, samtidig som motorsykkelen er blitt sterkere.

Når det gjelder kraftkilden, bygger den selvsagt på forgjengerens teknologi, men mye er nyutviklet for å møte de effektsterke konkurrentene. Ventilstyringen er nå en såkalt finger-follower-løsning, som utvikles av Kawasakis World Superbike-ingeniører. Kamprofilene er blitt mer aggressive, og både eksos- og innsugsventiler er større.

Forandringene har økt det maksimale turtallet, og dette gir mer effekt i toppen av registeret. Stempelet har fått ny bridged-box-design, og innsuget er en nyutviklet downdraft-konstruksjon. Spjeldhuset er blitt større, og måler nå 44 millimeter. Den første delen av eksosrøret har også blitt lengre, og den nye bensinpumpen er mer kompakt. Bensinpumpen er en del av den nydesignede bensintanken, som gir en flatere utforming av overdelen og bedre førerergonomi.

Forbedringene av motoren skal gi høyere makseffekt og en flatere momentkurve, som igjen skal gjøre det lettere for føreren å gi gass tidligere.

Nye KX450 blir også Kawasakis første motocross-modell med el-start. En hurtigvirkende og lett detalj som blitt mer og mer viktig, da en hurtigstart etter motorstopp kan være avgjørende i konkurransesammenheng. Den andre store nyheten er at Kawasaki gjør som den østerrikske konkurrenten og monterer en hydraulisk clutch. Den skal være mer direkte i inngrepet, og by på mindre motstand for at du ikke skal slite deg ut. En annen fordel er at den hydrauliske clutchen skal gi mer konstant inngrep og følelse uansett intensitet i bruken.

De japanske produsentene holder fast ved aluminiumrammer, tross hard konkurranse fra Husqvarna og KTMs stålrammeraketter. Nye KX450 får en nyutviklet og stivere ramme, som består av både smidde, formpressede og støpte aluminiumelementer, med motoren som en avlastende komponent. Styrehodet og de tverrgående stagene er modifisert for bedre balanse og stivhet i rammen. Rammedelen der svingarmfestet sitter har fått en ny linje, mens det nedre partiet er blitt bredere, for ytterligere å forbedre balanse og stivhet. Den nye rammen har også fått en nyutviklet svingarm som skal matche rammens nye egenskaper og forbedre grepet til bakhjulet.

Til slutt er gaffelen oppgradert til en 49-millimeters fjærutstyrt A-KIT-variant fra Showa. Denne skal gi en mer friksjonsfri bevegelse, først og fremst i det innledende stadiet av dempingen, samt bedre mulighet til personlige innstillinger. Også Showa-bakdemperen er ny, og kobles til en ny lenkearm som skal forbedre bakhjulets kontakt med bakken. Begge bremsesylinderne er nye, og den bakre bremseskiven er større med sine 250 millimeter i diameter.
 

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser