Et dypdykk i nye Honda Goldwing

Siden debuten som en kåpeløs 100-kubikker i 1975 har det skjedd mye. Honda Goldwing er i dag en av de mest ikoniske modellene på motorsykkelmarkedet, og det er få som ikke har en mening om denne.

2018-modellen er en tvers gjennom ny motorsykkel. Den drives fortsatt av den karakteristiske bokser-sekseren, men en nyutviklet en. Modellen vil finnes i en basisversjon som kalles GL 18000 Goldwing, samt som mer utstyrte GL 18000 Goldwing Tour – henholdsvis de grå og røde modellene på bildene i denne artikkelen. 

Noen av de store nyhetene er at motorsykkelen vil kunne utstyres med Hondas automatiske DCT-kasse med sju trinn, revers- og krabbekjøringsfunksjon. Avhengig av versjonen er opp til 48 kilo spart i vekt. Men det er likevel ingen liten sak. Tour veier 379 kilo som standard, og 383 med DCT-kasse.

Førerposisjonen er flyttet forover, det samme er motoren, for å skape en mer kompakt motorsykkel. Det nye fremre hjulopphenget bidrar til at også motoren flyttes forover i konstruksjonen.

Hjulopphenget er likt det hos BMWs K1600-modeller. Honda kaller dette for en løsning med doble lenkearmer og enkeldemper. Dette skal gjøre styringen av slagskipet enklere og kjøreopplevelsen mer komfortabel, siden friksjonen i gaffelbeinet ikke lenger er noen faktor.

Motoren er helt gjennomarbeidet og 6,2 kilo lettere enn hos foregående modell. Makseffekten på 125 hestekrefter nås ved 5 500 rpm, og maksmomentet på 170 Newtonmeter får du 1 000 rpm tidligere i registeret. Boringen er redusert med en millimeter til 73, og slaglengden er også 73 millimeter. Sylinderforingen skal nå være av aluminium. Toppene er nye, og med en mer konvensjonell fireventilskonstruksjon.

Gjennom en sju tommer stor TFT-skjerm har føreren tilgang til fire kjørenivåer (TOUR, SPORT, ECON og RAIN) som justerer traction control, fjæring og bremsekraft. Nye Goldwing har også infotainmentløsningen Apple CarPlay for Iphone-brukere, i tillegg til vanlige Bluetooth-funksjoner. Belysningen er full LED rundt hele motorsykkelen.

Ta et dypdykk i faktaruten nedenfor!
 ENGINE
Type Liquid-cooled 4-stroke 24 valve SOHC flat-6
Displacement 1,833cc
Valves per cylinder 4
Bore x Stroke 73mm x 73mm
Compression Ratio 10.5:1
Max. Power Output 93kW/5500rpm
Max. Torque 170Nm/4500rpm
Oil Capacity 4.4 litres (MT) / 5.6 litres (DCT)
FUEL SYSTEM  
Carburation PGM-FI electronic fuel injection
Throttle Bore 50mm
Air cleaner Viscous, cartridge type paper filter
Fuel Tank Capacity 21.1 litres
Fuel Consumption 5.6 litres/100km
ELECTRICAL SYSTEM  
Starter Integrated Starter Generator system
Battery Capacity 12V/20AH
ACG Power Generation Capacity 12V/120A
DRIVETRAIN
 Clutch Type (MT) Hydraulic, wet, multiplate with coil springs, assist slipper cam
(DCT) Hydraulic, wet, multiplate with oil pressure
Transmission Type 6 speed MT (including overdrive. Plus electric reverse)
7-speed forward and reverse DCT
Primary Reduction 1.795 (79/44)
Gear Ratios (DCT) 1st: 2.167 2nd: 1.696 3rd: 1.304 4th: 1.038 5th: 0.821 6th: 0.667 7th: 0.522 Rev: 1.190
(MT) 1st: 2.200 2nd: 1.417 3rd: 1.036 4th: 0.821 5th: 0.667 6th: 0.522
Final Reduction Engine side 0.972
Rear Wheel side 2.615
Final Drive Enclosed shaft
FRAME  
Type Aluminum die-cast, twin tube
CHASSIS  
Dimensions (
L´W´H) Gold Wing L: 2,475mm W: 925mm H: 1,340mm Gold Wing ‘Tour’ L: 2,575mm W: DCT 905mm / MT 925mm H: 1,430mm
Wheelbase 1695mm
Caster Angle 30.5°
Trail 109mm
Turning radius 3.4m
Seat Height 745mm
Ground Clearance 130mm
Kerb Weight Gold Wing: 365kg Gold Wing ‘Tour’: MT 379kg / DCT 383kg
SUSPENSION  
Type Front Double Wishbone
Type Rear Pro Link
WHEELS  
Type Front 130/70R 18
Type Rear 200/55R 16
Rim Size Front 18 x MT3.5
Rim Size Rear 16 x MT6.0
BRAKES  
System Type Electronically-controlled combined ABS system
Type Front 320mm x 4.5mm dual hydraulic disc with 6-piston calliper, floating rotors and sintered metal pads
Type Rear 316mm x 11mm ventilated disc with 3-piston calliper and sintered metal pads