Er dette framtiden?

MT10 chassis med 847 ccm råsprek turbomotor: Framtiden?

Kawasaki har en trykkmatet motor, Suzuki har en under utvikling, Triumph har lekt med eksperiment-Thruxton med kompressor og nå kommer også Yamaha på banen. De arbeider med en 847 ccm tresylindret, turboladet motor med 73mm slag og 67,5mm boring – mål som har til hensikt å flytte maks turtall lenger ned i turtallsområdet for å få bredere effekt- og momentkurver.

Motoren har turbo og direkte innsprøyting – dvs at bensinen sprutes rett inn i brennkammeret i stedet for inn i innsugskanalen, slik det er vanlig. En 120 graders trippel er en fin kandidat for turbo med sin 120 graders veivaksel og lavere turtall er en betingelse for å få direkte innsprøyting til å fungere. Som om ikke det var nok er motoren også utstyrt med variable ventiltider. Ytelsen skal være 180 hk ved 8500 omdr. og momentet heftige 177Nm!! 90 % av maks moment er tilgjengelig allerede ved 3000 omdr. Motoren skal ha 30% lavere utslipp enn en tilsvarende motor uten turbo.

På bildet er motoren montert i et MT10 chassis, men det antas at det bare er for testing. Sannsynligheten for at MT10 forsvinner er liten – det er mer sannsynlig at turbomotoren får et helt nytt chassis når den kommer – en gang i framtiden.