Energica Eva

At en elektrisk motorsykkel skal være kjedelig eller uinspirerende motbevises etter en prøvekjøring av Energicas Eva-modell. En regnfull dag får vi kjørt denne på veier rundt i Oslo med start hos importøren Carpoint.

Fire kjøremoduser og tre motorbremsnivåer
Det første som møter oss er et godt opplyst og oversiktlig instrumentpanel. Etter å ha startet skjer det absolutt ingenting før vi drar lett i gassrullen. Vi har satt kjøremodus til Rain for å være på den sikre siden de første kilometerne. Veibanen er sleip, og Eva kan ellers raskt trylle frem 170 Nm og en topphastighet på 200 km/t. I ren kraft er det 70 kW som gir rundt 95 hestekrefter. I tillegg til Rain og Sport finnes kjøremodusene Eco og Urban. I Eco-modus er den oppgitte rekkevidden 200 kilometer.

På Eva finnes det ikke noe gir eller clutch. Her er det bare å kjøre og heller konsentrere seg om veien og omgivelsene. I tillegg til kjøremoduser kan man velge mellom lett, medium og høy motorbrems som regenerer energien. Motorbremsen kan også slås av. I tillegg finnes det et lite frigir ved å vri et par millimeter på gassrullen.

Jeg jobber meg gjennom modusene, og omsider kommer jeg til Sport, hvor gassresponsen er kjapp og alle kreftene slippes fri. Det er enkelt å bytte modus i fart. Her leverer Eva et godt skyv, og forbikjøringer går som en lek. På grunn av batteri og motor veier sykkelen hele 280 kilo. Heldigvis er tyngdepunktet lavt, og jeg merker ellers ikke så mye til vekten. Motorsykkelen oppleves som kvikk og lettstyrt, men med en noe dårlig svingradius. Hvis man trenger å flytte den bakover, er den utstyrt med Park mode. Det vil si revers i lav hastighet. Meget praktisk.

Stort sett bare el-motoren som skiller
Bortsett fra den elektriske motoren er det lite som skiller Eva fra en tradisjonell motorsykkel. Dempingen er i hardeste laget fra fabrikken. Foran sitter det støtdempere fra Marzocchi, mens det bak er montert en enkeldemper fra Bitubo. Det er også mulig å bestille den ferdig levert med dempere fra Öhlins. Bremsene er fra Brembo og fungerer bra på denne modellen.

Salhøyden er på 795 mm, og den føltes bra i vår lille prøvekjøring. Eva er utstyrt med de ikke ukjente Pirelli Diablo Rosso II-dekkene i 17-tommers utgave. For kjøpere av Energica Eva følger det med to ulike ladere. Ifølge produsenten skal det gå bra å lade 85 prosent av batteriet på 30 minutter. Det er for øvrig tre års garanti på batteriene.

Kraftoverføringen til bakhjulet er i form av et helt vanlig kjede. Motor og batteri krever lite service. Vanlige slitedeler må selvsagt byttes, men ellers er det kun oljen for motorkjøling som skal skiftes ved service (5 000 km). 

Eva er utstyrt med en Connectivity-modul, og Energica jobber i skrivende stund med å klargjøre en app hvor man blant annet kan lese av ladestatus og iverksette lading. Det skal også bli mulig å sjekke hvor den befinner seg ved hjelp av gps-sporing.

Sofistikert modell med nok krefter
Jeg er tilbake hos importøren, og parkerer pent og pyntelig med hjelp av reversen. Prøvekjøringen med total stillhet fri fra vibrasjoner i lyskryssene har vist at det er tilstrekkelig med krefter fra el-motoren, og at sykkelen er av det sofistikerte slaget. Dessuten er komponentene gode og som hentet fra en tradisjonell sykkel. 

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 7 2016
Tekst: Stig-Roar Martinsen          Foto: Kenneth Johannessen

 

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser