Enduro med el-motor

Alta Motors holder på å designe en ny el-sykkel for motocross og enduro. Et spennende prosjekt som jeg har tipset om tidligere. Det som er ekstra interessant denne gangen, er at de har kjørt den amerikanske kvalifiseringen til ISDEWashougal

Føreren er Jason Matheney, han ble 15. mann totalt, og vant +30 Senior. 

Betyr dette at vi kommer til å kjøre el-sykkel i skogen innen kort tid? Neppe på en stund med tanke på driftslengden, men med tanke på batteriutviklingen begynner dette punktet å nærme seg …

Jeg har tidligere testkjørt el-sykler fra KTM, Quantya og Zero, og samtlige har vært rettet mer inn mot nybegynnere innenfor sporten. Et slags enkelt «forsøks»-alternativ enn et reelt alternativ for oss som kjører for å trene eller kjører race. Men utviklingen går unektelig raskt, og jeg tror nok at det er mange i bransjen som følger med på utviklingen til Alta Motors. 

Mye av utfordringen for el-sykkelprofetene ligger i at dagens motorbaner ikke egner seg for el-sykler, med unntak av Alta Motors. Men kjører du el-syklene på en kortere, tightere og mer kompakt bane, nesten som en BMX-bane, fungerer de mye bedre.

Uansett – jeg kommer til å følge med på Alta, og det bør du også gjøre. Det kan gå raskere enn vi tror før vi også sitter og suser forover uten motorlyd – bare med hvinelyden fra girsystemet.