En helt ny BMW R1200RT er presentert

Nye R1200RT har ikke helt uventet fått den luft/væskekjølte boksermotoren som ble presentert i allroaderen R1200GS i fjor. Bokseren leverer 125 hk ved 7750 rpm, og 125 Nm ved 6500 rpm. Veivakselen er litt tyngre, og en kraftigere generator har tatt plass for å håndtere ekstrautstyret som modellen bærer med seg. Selv kardangens utveksling er endret for å gi mer trøkk på lavt turtall.

To kjørenivåer er standard: Rain og Road. Et tredje nivå ved navn Pro finnes som ekstrautstyr, og med dette kommer også et system som assisterer deg ved bakkestart. Gear Shift Assistant Pro er et helt nytt system som også finnes som ekstrautstyr og tillater at føreren girer både opp og ned uten å behøve clutchen. Traction Control og ABS leveres som standard.

Chassiset – fortsatt med telelever og paralever – har ny ramme, og BMWs semiaktive fjæringssystem Dynamic ESA kan kjøpes som tilbehør. Styrevinkelen er endret til 36 grader, og dette gjør det lettere å snu i garasjen.

Ny design
Utvendig virker likhetene med forgjengeren forholdsvis små, men designen er helt ny. Frontlykten med LED-teknologi kjenner vi igjen fra K1600GT og GTL. Den elektronisk justerbare vindskjermen som var standard på den forrige modellen skal beskytte bedre, samtidig som den har de samme justeringsmulighetene som tidligere. Førerposisjonen er også endret for å gjøre det lettere å nå ned med føttene. Triangelet som dannes av styre, sal og fothvilere skal ifølge BMW være 20 mm lavere.


Også passasjersalen sitter nå 20 mm lavere, og det samme gjelder fothvilerne. Førersalen er også forlenget med 2 cm og passasjersalen med 1 cm. I standardutførsel er salhøyden justerbar mellom 805/825 mm. Høy sal måler 830/850, og den lave utgaven 760/780 – disse er ekstrautstyr. Elektrisk oppvarmet sal kan også skaffes som ekstrautstyr.

Instrumenteringen er helt ny, og består av analoge målere og en 5,7-tommers TFT-skjerm. For å passe ulike førere kan også displayet vippes +/- 5 grader. BMWs GPS-enhet ved navn Motorrad Navigator V er tilbehør.

En tourer for deg?