– En av våre viktigste modeller noensinne

Street Triple beskrives av produsenten som en krysning av den 675 kubikk store supersportsykkelen Daytona 675 og det nakne streetfighterikonet Speed Triple. Det er ingen tvil om at det ligger mye prestisje bak denne sykkelen fra Triumphs side.

– Street Triple er en av våre viktigste modeller noensinne, sier Triumphsjefen Tue Mantoni. Den åpner et helt nytt segment for oss, og blir en inngangsmodell til vårt sportsprogram.

108 hester
Den 675 kubikk store tresylindrede motoren får 108 hestekrefter. Effektkurven besitter egenskaper på litt lavere turtall enn supersportmaskinen med samme motor – Daytona 675. Sykkelen som to år på rad har blitt kåret til markedets beste supersportmotorsykkel,

Ramme og sving kommer direkte fra Daytona 675, liksom felgene. På Street Triple har sistnevnte blitt utstyrt med Dunlop Sportmax Qualifier-dekk som standard (120/70 ZR17 foran og 180/55 ZR17 bak). Pirelli SuperCorsa Pro og Bridgestone BT014 G finnes som tilvalg.

Mye ekstragodis
I tillegg til alt standarpakken har å tilby kan Street Triple fåes med en mengde tilbehør som er utviklet parallelt med motorsykkelen. Fly Screen og belly pan i samme farge som sykkelen er bare noen eksempel på tilbehør som gjør Street Triple mer personlig.

Blant tilbehøret finner vi også et «Low Boy» 3-1 avgassystem fra Arrow. Systemet (som ikke er godkjent for gatebruk) er rustfritt med karbonfiberdetaljer og gir økt ytelse gjennom hele dreiemomentskurven. Dessuten reduserer det det tørrvekten med 8 kg.

Street Triple kommer til Skandinavia i august og Bike har allerede booket prøvekjøring av modellen. Les mer om nyheten i Bike nummer 9.

Viktige fakta
– 675cc, 3-syl (væskekjølt, innsprøytning, 12 ventiler).
– Maks effekt 108 hk @11700rpm.
– Maks dreiemoment: 69Nm @ 9100rpm.
– 167 kg tørrvekt.
– 6-trinns girkasse.
– Kayaba fjæring foran og bak.
– 800mm salhøyde.
– 17.4 liter tankvolum.
– Instrument med bland annet LCD hastighetsmåler, turteller, kjørecomputer, rundetidstager med 99 runders minne og girindikator.
– Norsk pris er offisielt ikke satt, men ikke bli overrasket dersom modellen havner rundt 130 000 kroner.