
Vi aner ikke om QJ Motor Rhino 900 kommer til å gå i produksjon, men adventuretoureren med trippelmotor klarte å fange oppmerksomheten på EICMA. Sykkelen ser så mye bedre ut i virkeligheten enn det bildene klarer å formidle. Da sykkelen ble avduket på EICMA applauderte bortskjemte pressefolk. Ikke lakeier fra firmaet – de er programforpliktet til å klappe, men uinteresserte observatører: pressefolk, utstillere og, underlig nok, tre designere fra Indian Motorcycle. De var så imponert over utseendet til Rhino 900 at det fremkalte spontan og ekte applaus.
Rhino har en 900cc væskekjølt trippel med oppgitt effekt på 118 hk ved 10 000 o/min og 93 Nm ved 8000 o/min. Det er to setehøyder å velge mellom – 815 mm og 830 mm – og chassiset baserer seg på en sterk ramme av stålrør. Mer enn det er vanskelig å finne ut – selv QJ Motor virket usikre på når Rhino 900 vil bli satt i produksjon. De virker også usikre på navnet på sykkelen. Det staves Rino på tanken, men i pressemateriell og overalt ellers staves det Rhino. Og det ser også ut til å herske en viss usikkerhet om hvem som er målgruppe. Pressemateriell hevder at sykkelen har en «aggressiv, klar til å angripe-holdning som utstråler offroad-dominans». Men EICMA-presentasjonen antyder at det er en landeveis-fokusert sykkel for langdistanse touring. Uansett: det er en meget attraktiv motorsykkel og motorkonfigurasjon er unik i den kinesiske mc-verdenen. Dette er en motorsykkel som ikke oppleves som en kopi – den virker unik.
Om den kommer til Norge? Ingen aning – den som lever, får se. Men det er lov å håpe…


