
I fjor tok Honda verden på senga og avduket det som uten tvil er deres mest spennende motorsykkel siden den MotoGP-inspirerte RC213V-S. Motorsykkelen var V3 Concept, med en motor som fikk hjelp av en elektrisk drevet kompressor. Tolv måneder senere har Honda bidratt til å gi mer info om modellen, inkludert det fulle navnet og potensialet den innovative motorplattformen har.
Motorsykkelen er offisielt døpt V3R 900 E-Compressor Prototype, og den drives av en helt ny 900cc V3-motor. Motoren toppes med en elektrisk drevet, elektronisk styrt kompressor, noe som markerer en verdensnyhet for en produksjonsmotorsykkel.
Honda sier at V3R 900 er designet rundt konseptet «berg og dalbane uten skinner», med sikte på å kombinere spenning med full tillit. Vi har ingen bekreftede spesifikasjoner for modellen for øyeblikket, selv om pressemeldinger fra Honda sier at oppsettet «leverer ytelse på nivå med en 1200cc motor», til tross for at den har betydelig mindre slagvolum. De hevder videre at designet vil øke miljøeffektiviteten, takket være kompressoren som jobber for å øke kraft og dreiemoment når og hvor det trenges mest. Kort sagt, den skal være lettere, renere og mer responsiv – den hellige treenigheten for enhver moderne høyytelses motorsykkel.
Visuelt skiller prototypen seg ut med asymmetriske tankdeksler, og et nytt tankmerke som introduserer det nye «Honda Flagship WING»-designet. Dette oppdaterte emblemet vil begynne å komme på selskapets toppmodeller fra 2026. Honda presenterer V3R 900 E-Compressor Prototype som en milepæl i jakten på nye kjøreopplevelser. Det er et utstillingsvindu for hvordan avansert teknologi og dristig ingeniørkunst kan koordineres for å levere både spenning og tillit, en blanding som kan være definisjonen på Hondas neste generasjon motorsykler – uansett hva de måtte være.
Under finner du et galleri med flere bilder. Klikk for større bilde.






