DVT – Desmodromic Variable Timing

Ducati uttaler at dette er den første motorsykkelmotoren med variable kamtider på både innsugskam og eksoskam. Det er Testastressa-motoren som har fått den nye teknologien – motoren som opprinnelig satt i 1198, men nå finnes i flere andre modeller.

Den italienske produsenten legger vekt på at bensinforbruket er redusert med åtte prosent takket være DVT, og at motoren er godkjent ifølge utslippskravene EURO4. Motoren har også fått en anti-knack-sensor.

Ducati sier at maksimal effekt nå er 160 hestekrefter og 136 Nm, men de oppgir ikke opprinnelig effekt og hvor stor økning det er snakk om. I Multistrada levererer den 150 hestekrefter, i Diavel 162 og i Monster 1200 sitter det 145. Alle rykter tyder på at det er Multistrada som kommer i nytt format til EICMA, og sannsynligvis er det denne modellen som først vil få DVT-motoren. Det handler altså om en økning på 10 hestekrefter.