Ducati viser Panigale 1299 og Panigale R

I den nye Panigalen vokser Superquadro-motoren til 1285 kubikk ved å øke boringen med fire millimeter – nå er  boringen på 116 og slaglengden på 60,8. Kompresjonen har også økt, til 12.6:1 fra 12.5:1. Dette resulterer i 205 hestekrefter ved 10 500 rpm, 10 mer enn i 1199, og 144 newtonmeter ved 8750 rpm, 10 prosent mer enn hos 1199-utgaven.

Motoren har fått flere små tekniske oppdateringer for å kunne håndtere den økte effekten. Den oppdaterte Superbiken veier 2,5 kilo mer tørr enn Panigale 1199. Ducati har også jobbet med elsystemet, en ny Inertial Measurement Unit (IMU) muliggjør sving-ABS og åttetrinns anti-wheelie. Quickshifteren fungerer nå både på opp- og nedgiringer. Panigale har fra tidligere engine brake control, traction control, wheelie control og valgfrie kjørenivåer.

Når det gjelder chassiset, er styrevinkelen redusert med en halv grad til 24, og forspranget er redusert fra 100 til 96 millimeter. Alle 1299 Panigale benytter Brembos M50 monobloc-kalipere. På vanlige Panigale 1299 sitter det Sachs-støtdempere og Marzocchi-gaffel, mens S-versjonen har semiaktive Öhlins-dempere.

Som tidligere vil det finnes flere utførsler – Panigale 1299, Panigale 1299S og en ny Panigale R. Den sistnevnte beholder 1199-motoren og er en homologiseringsmodell for World Superbike.

Motoren har fått deluxe-behandling med titanventiler og lettere veivaksel, og den leverer 205 hestekrefter og 136 newtonmeter. Støtdemperen er Öhlins TTX36, og forgaffelen en Öhlins NIX30. Blant annet er svingarmen justerbar i fire posisjoner, akselavstanden 5 millimeter lenger, batteriet 2 kilo lettere, og ikke helt uventet er eksossystemet fra Akrapovic. Panigale R veier 6 kilo mindre enn 1199 Panigale R – 172 kilo uten bensin.