Ducati har satt sin V4R på slankekur og resultatet er den letteste og sterkeste superbike som noen gang har kommet ut fra den italienske fabrikken. Sykkelen baserer seg på den eksisterende 998 V4R og blir laget i et begrenset antall. Kun 500 stk blir tilgjengelige og prisen blir , ikke uventet, 100.000 Euro (hva den vil koste i Norge tør vi ikke engang forsøke å regne på…).
Med en tørrvekt på 152 kilo og gate-effekt på 224 hester begynner ytelsen å nærme seg MotoGP! Sykkelen er den første gatesykkelen med karbonfiber ramme, noe som gir en vektbesparelse på 2,4 kilo. Svingarmen i karbon sørger for ytterlige 0,9 kilo reduksjon. Takket være innvendige modifikasjoner er motoren ikke bare 3 hester sprekere – den er også 2,8 kilo lettere enn 1103 motoren. Bakdemper og gaffel er selvfølgelig topp-komponenter fra Øhlins og bremsene det beste Brembo har å by på. Elektronikken er mer enn avansert og styres av en 6-akset Bosch IMU. For å gjøre sykkelen litt mer kjørbar har Ducati montert karbonfiber vinger som gir 50 kilo ekstra bakketrykk ved 270 km/t.
Og så er det vel bare en ting å gjøre: Selge huset og stille seg i kø i Bologna …..