Ducati kjører i Open-klassen i 2014

I år vil det være to klasser i MotoGP. CRT legges ned, og i stedet får du Open og Factory. En av de første forskjellene er at Factory skal kjøre med egen ECU, mens Open er begrenset til den felles motorstyringen fra Magneti Marelli.

Det har lenge gått rykter om at Ducati ville velge Open til tross for at de er et fabrikksteam. Dette for å ha bedre muligheter for å utvikle sykkelen. Etter Sepang har Ducati nå bestemt seg og skal delta i Open.

– Vi har studert det tekniske reglementet nøye lenge, og er kommet frem til at Open er det meste interessante valget for Ducati akkurat nå, sier Luigi Dall’Igna, Ducati Corse General Manager.

Open-klassen får bruke mer bensin (24 liter i stedet for 20), foreta flere motorendringer, og har et mykere dekkalternativ sammenlignet med Factory.

Open-teamene har også mye større testmuligheter. Ducati kan nå kjøre test når som helst og på hvilken bane som helst med sine fabrikksførere. Factory-teamene får bare delta på offisielle tester, og fabrikksførerne må dermed stole på at andre testførere får utvklingen i riktig retning.