Legenden Paul Smart fikk sin hyllest gjennom en spesialversjon av den banebrytende retromodellen SportClassic, men jo visst har vi savnet en Paul Smart-sykkel i mer sportslig utgave.
Amerikanske Bruce McQuinston driver et verksted der han bygger om motorsykler med klassisk fasong. Firmaet kalles Moto Studio, og et av deres nyeste skaperverk er nettopp en Paul Smart-versjon som Ducati aldri bygde selv.
Moto Studio har tatt utgangspunkt i den moderne klassikeren 900 SS/SP fra 1994. Originalsykkelen har fått en klassisk racingutførsel, og dette er en caféracer som tåler å bli kjørt.
Alle nye kåper er produsert i lettvektsmateriale og karbonfiber. Til og med den pene lyddemperen under kutsen er egenprodusert i det lette komposittmaterialet. Bakrammen er selvfølgelig modifisert for å romme de nye rørene og lyddemperen.
Fothvilerne kommer fra firmaet Woodcraft, og er opprinnelig tenkt å skulle sitte på Ducatis 916-modeller. Motoren har fått en overhaling med et par 41-millimeters Keihin FCR-forgassere, som sammen med lettere pusting gjennom eksossystemet burde gi mer trøkk.
Originaldemperne fra Showa er renovert og finjustert for å prestere så bra som mulig, og alt det elektriske er nytrukket og paret med et smidig Motogadget-system som tryller vekk uønsket sladding.
Lavere vekt, mer effekt og et mer finavstemt chassis burde gjøre denne 90-tallsmodellen til en verdig Paul Smart-versjon som kanskje Ducati selv burde ha vurdert å designe.
Foto: Peter Harholdt