Direkterapport: BMW Scrambler

Hei, Jonathan, hvordan er det i Tyskland?
For det meste herlig, sett bort fra at jeg ble vekket klokken fire i morges, og mot slutten av dagen øsregnet det. Det er lenge siden jeg har kjørt i slikt monsunregn – i hvert fall med skinnjakke og kevlarjeans. Men for det meste har været vært bra og veiene stort sett fine; se bare på utsikten på bildet ovenfor!

Fortell hva som er så spesielt med nye R nineT Scrambler?
Det handler om «back to basics»! I grove trekk har man tatt R nineT Roadster og utstyrt den med både enklere (det vil si billigere) og mer scrambler-aktige komponenter. En mengde utstyr er byttet ut, så det er definitivt ikke spørsmål om noen tam special edition. I tillegg til ting som er byttet ut er også eksisterende komponenter endret – for eksempel er førerposisjonen omarbeidet, og motoren har ny dragning av eksossystemet (og er Euro4-sertifisert).

Hva kan du si om selve kjøreopplevelsen?
Veldig annerledes enn hos R nineT Roadster. 19-tommers forhjul og lengre fjæringsvei endrer selvfølgelig mye, men takket være finjustert chassisgeometri er den likevel allsidig. Sluttresultatet er en stabil modell som også er kvikk gjennom svingete partier. Og du trenger ikke uroe deg over Euro4, for motoren har fortsatt mengder av personlighet!

Hold utkikk etter prøvekjøringen av R nineT Scrambler i et kommende nummer av Bike!