CF MOTO 650 NK

Det merkes tydelig at CF Moto har sett både én og to ganger på forrige generasjons Kawasaki ER-6N mens de jobbet med 650 NK. Designet har tydelige trekk fra japaneren som har hatt en enorm suksess. Så når kineserne nå kommer med sin første fullskala motorsykkel i Norge, har de tenkt som japanerne gjorde da de dukket opp på markedet. De inspireres av noe annet (kopierer), og setter en lavere prislapp.

Bra stil, litt mangelfullt innhold.
Den store forskjellen er at japanernes motorsykler var bedre enn alle andre da de gjorde det samme. CF Moto ser bra ut på avstand, men den mangler enn så lenge en del. Motoren er i både utseende og lyd lik ER-6, og har også samme slaglengde og boring. Benkkjøringer viser også liknende kurver, men CF Moto har noen færre hestekrefter over hele registeret. Motoren er trivelig, men i takt med økende turtall øker også vibrasjonene. Først forsvinner sikten i speilene, og så begynner føttene å bevege seg ufrivillig.

Chassiset føles ok ved rolig kjøring i byen og man sitter godt, men det holder at man blir litt inspirert for å innse at chassiset ikke er like undeholdende som motoren, og det innbyr i alle fall ikke til den helt store tilliten. Forgaffelen bunner under nedbremsninger og er alt for myk, samtidig som støtdemperen er støtete. Bak er det kun mulig å justere forspenningen, og dekkene er steinharde og av merket CST.

Instrumenteringen mangler også en del. 
Heller ikke på detaljnivå lar vi oss imponere nevneverdig av CF Moto. Instrumenteringen består av en sentralt plassert turteller som tydelig viser hvilket turtall du hadde for rundt to sekunder siden …

Farten indikeres i et digitalt vindu som til en viss grad skjules av plast, sammen med en bensinmåler som av og til viser full tank, men i neste øyeblikk varsler om at tanken snart er tom. Vi er derfor ikke helt overbevist over kvaliteten, selv om ingenting gikk i stykker under prøvekjøringen.

Potensialet er der, og prisen er gunstig.
CF Moto viser likevel at Kina har noe på gang, og de skal ikke undervurderes. Den fella har mange gått i før. Dessuten klemmer de seg under den magiske grensen på 100 000 kroner i Norge.

Ikke dumt. Slett ikke dumt. 

Testen ble første gang trykket i Bike nr. 10 2012.

Tekst: Marc Malmqvist
Foto: Oscar Algott


 

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser