-Bruktsalg gjennom faghandleren gir økt trygghet for MC-kundene
Siste nytt
Pressemelding: Salg av brukt MC utgjør en stadig større andel av omsetningen til MC-forhandlerne i NMCF. Nærmere 30.000 brukte motorsykler bytter eier i 2025, og en betydelig del av disse eierskiftene skjer via forhandlerne. Det gir økt trygghet for kundene når faghandleren har ansvaret for bruktsalget.
Med en MC-bestand som nærmer seg 200.000 i Norge er det naturlig at også omsetningen av disse øker. Hvert år bytter nærmere 30.000 brukte motorsykler eier.
Det går som regel uproblematisk og konfliktløst for seg når både kjøper og selger følger Forbrukerkjøpsloven, som styrer kjøp og salg av kjøretøy i Norge. Tvister og uoverensstemmelser mellom selger og kjøper er imidlertid ikke uvanlig.
Styrker hele verdikjeden
-Det er en stor fordel for hele markedet at så mange som eierskiftene av brukt MC skjer gjennom faghandleren, som har strenge rutiner ved kjøp og salg. Det gir økt trygghet og forutsigbarhet for kundene og styrker hele verdikjeden innen motorsykkelmarkedet, mener Olaf Olstad i NMCF.
Forhandlerforeningens medlemmer har økt omsetningen på brukte tohjulinger markant de siste årene. Det har vært en klar strategi fra bransjens side, forklarer Olstad:
-Som bransjeforening mener vi det er positivt for hele verdikjeden at seriøse faghandlere får et større ansvar når det gjelder omsetning av brukte tohjulinger, sier Olstad.
Han peker på to klare fordeler ved at faghandlerne tar seg av bruktsalget:
1. Tryggere motorsykler på veiene:
Faghandlerne forplikter gjennom NMCF-autorisasjonen å gjennomføre strenge rutiner på brukte motorsykler som formidles. Alle sykler skal gjennom en omfattende tilstandsrapport, og feil eller mangler blir utbedret før sykkelen settes klar for salg i butikken. Der feilen av en eller annen naturlig årsak ikke utbedres, skal de opplyses tydelig om til kunden.
-Fagekspertisen for MC er et helt avgjørende ledd i trafikksikkerhetsarbeidet når brukte motorsykler skifter eier. Det krever kunnskap og erfaring for å ivareta behovene når brukte motorsykler skal kontrolleres og eventuelt repareres. For å gjennomføre en pålitelig tilstandsrapport må verkstedet ha kunnskap om både dekk, bremser og øvrig teknisk ved en tohjuling, sier Olstad.
2. Bedre betingelser og mer forutsigbarhet for kundene:
Gjennom NMCF-autorisasjonen forplikter medlemsbedriftene å følge den nye og strengere Forbrukerkjøpsloven som trådte i kraft 1. januar 2023. I denne loven har kundene sterkere vern og bedre rettigheter. Spesielt selgers plikt til å opplyse om feil og mangler skiller den nye loven fra den gamle. NMCF har derfor justert foreningens kjøpekontrakt og rutiner, som følge av endringene som ble innført i den nye forbrukerkjøpsloven, og dermed sikre at alle interessene er ivaretatt.
-Det er helt avgjørende at faghandleren har tilgjengelig en gjennomarbeidet kjøpekontrakt i ryggen ved kjøp og salg av brukte tohjulinger. I tillegg har NMCF-medlemmene en solid organisasjon som kan bistå ved behov. Det gir økt trygghet for begge parter og reduserer risikoen for konflikter, sier Olaf Olstad i NMCF.
De 10 MC-merkene som ruller mest av på veiene i Norge:
Honda: 37.188
Yamaha 29.996
Harley-Davidson 25.524
BMW 20.363
Suzuki 19.136
Kawasaki 13.503
KTM 9.411
Triumph 7.331
Ducati 5.385
Husqvarna 2.338
Faghandlerens beste tips ved kjøp av brukt MC:
Om NMCF: