Bør A- og B-statusen droppes?

NMGR betegner dette som den største endringen som er foreslått på mange år. Og tilbakemeldingene som er kommet hittil, tyder på at det norske roadracing-miljøet vil ønske denne endringen velkommen. 

Roadracing er den eneste motorsportgrenen som kjører A- og B-klasse; de øvrige kvalifiserer på tid. Og i utlandet får man kjøre hvis man er rask nok.

I dag varierer farten veldig mellom førerne i både Superbike, Norgescup 1000, Superstock 600 og Norgescup 600-racene. Hvis reglene endres, vil de raskeste kjøre NM, mens dem som ikke har farten helt inne ennå, stiller i Norgescup-klassene. C-klassen vil utgå.

Man melder seg på race i Superbike eller Superstock uavhengig om en innehar A- eller B-status. På fredagstreningen, alternativt ut fra fjorårsresultatene, avgjøres det hvilken gruppe en havner i på kvalifiseringen. For å kvale inn til Superbike- eller Superstock-racet må man ha en tid innenfor 107 eller 110 prosent av bestetiden, prosentsatsen vil avgjøres senere.

Er du rask nok på første kval, går du videre til den andre kvalen og selve racet. De øvrige må kjøre Norgescup i 1000- eller 600-klassen, der de tre raskeste på plassering eller tid avanserer videre til Superbike- eller Superstock-racet. Dermed kan man ta poeng i både NM og Norgescup i samme sesong.

Hele innlegget leser du her. Hva mener du om forslaget?