BMW salgsvinner også i 2013

Salget av tunge motorsykler i Norge går bra. Tall fra 2013 kontra 2012 viser en oppgang på småpene ni prosent. Det gjenstår riktignok to måneder igjen av 2013, men siden hverken november eller desember er kjent som utpregede salgsmåneder, tar vi sats og konstaterer følgende salgsliste med antall solgte modeller og økning/nedgang i prosent:

1. BMW – 465 (+18%)
2. Harley Davidson – 457 (+21%)
3. Honda – 346 (+12%)
4. Yamaha – 291 (-10%)
5. KTM – 284 (+27%)
6. Kawasaki – 274 (+44%)
7. Suzuki – 182 (-38%)
8. Piaggio – 174 (+17%)
9. Triumph – 130 (-2%)
10. Ducati – 130 (+1%)

Det er ingen tvil om at det er Kawasaki som har de beste grunnene til å sprette Sake-flasken. En opptur på 44 prosent er massivt. For å være enda mer spesifikk så øker de salget med 85 solgte modeller. Av statistikken kan vi lese at nyheten Z800 ble solgt i 84 eksemplarer, så faktisk kan hele oppturen forklares med denne ene modellen.

Også KTM og Harley Davidson gjør et godt år salgsmessig, mens Yamaha og Suzuki sannsyligvis ikke er like fornøyd.

BMW R1200GS igjen
På modellfronten er det ikke overraskende nye BMW R1200GS som biter best fra seg, og det er i det hele tatt få overraskelser helt i toppen. Her er modellene som solgte best, med antall solgte eksemplarer bak:
1. BMW R1200GS – 151
2. KTM 690 Duke – 96
3. Vespa GTS 300 – 92
4. Kawasaki Z800 – 84
5. H-D Sportster – 79
6. Yamaha FZ8 – 75
7. BMW F800GS – 63
8. Yamaha XJ6 – 61
9. Yamaha FJR 1300 – 52 
10. BMW F800GT – 51

Undertegnede spådde i januarutgaven en toppliste bestående av R1200GS, Kawasaki Z800 og Vespa GTS 300 og det ble ikke en veldig overraskende fasit, selv om vi bommet litt på populariteten til KTM 690 Duke.

Når det gjelder lett motorsykkel og mopedklassen så må vi konstatere en nedgang på henholdsvis 12 og 16 prosent.

Er du overrasket over noe rundt mc-salget i 2013?