BMW S1000RR imponerer!

At BMW S1000RR har 193 hestekrefter og er overlesset med heftig teknikk trenger vi ikke å dra en gang til, så mens vi venter på prøvekjøringen i Bike 2 lar vi testpilot Magnus Johansson svare på tre raske spørsmål.

La oss begynne med det klassiske spørsmålet: Hva føler du nå?
Dette er årets heftigste sportsnyhet på en av verdens hestigste baner. Hva kan jeg si? Det er en hard jobb, men noen må gjøre den… For å være seriøs, BMW S1000RR imponerte meg virkelig her nede. Jeg startet med «rain mode» som gir motoren 150 hestekrefter, en ekstremt myk effektutvikling og ABS og antispinn er stillt inn veldig snillt. Det føles vel bare «sånn passe» spennende. På rettstrekket skiftet jeg over til «race mode» og det forandret hele sykkelen! Helt plutselig gikk den opp på bakhjulet, i over 200 km/t. Den er lett å få med seg gjennom svingen, oppleves ikke som tung, men den har utrolig mye effekt.

Og elektronikken er bra?
Ja, veldig imponerende. Både ABS og traction control gjorde jobben sin bra. Aldri har det vært så lett å nærme seg grensen for sine egne evner. Til tross for at 40 sinnsyke journalister tegnet svarte streker ut av svingene så var det ikke en eneste krasj. Men selv om det er lett å tro at «elektronikken redder meg» så gjelder jo de fysiske lovene fortsatt.

Hvordan tror du den vil klare seg mot konkurrentene?
BMW er helt klart med i kampen. Det er jo alltid vanskelig å sammenlikne mot konkurrenter som det er månender siden vi har kjørt og på helt andre baner. Men jeg liker i alle fall det at når BMW bygger sin første skikkelige sportssykkel, så gjør de det skikkelig. Dette er ikke noe for sarte sjeler, dette er hardcore banekjøring. Og elektronikken har på ingen måte gjort den kjedelig. Du kjenner hvordan den lever under nedbremsningene, styret blafrer avgårde ut på rettstrekken, selv om den har styredemper. Ja, og det at systemet struper motoren under wheelies, det kan jo kobles ut…

Resten av denne hardpornohistorien for motorsykkelinteresserte kommer dessverre ikke før i Bike 2, i midten av januar. Vi vet, det er lenge til.

Hva synes du om at sportssykler får stadig mer elektronikk? Er det bra med traction control, wheelie control og ABS-bremser?