BMW S 1000 RR 2010 –

Svært bra elektronikkpakke kompletterer hestekreftene
Det som først og fremst utmerker S 1000 RR er motoren, som ved våre målinger har vist seg å gi drøye 180 hester på bakhjulet; det er nesten 30 mer enn Yamaha R1. Men hvis den tyske motorsykkelen bare var sterk, hadde den aldri gått forbi merkets storselger R 1200 GS på det nordamerikanske markedet. Takket være en lett anvendelig, pålitelig og svært velfungerende elektronikkpakke kan en gjennomsnittlig dyktig fører virkelig dra nytte av og ha det vannvittig morsomt med de hysteriske hestekreftene.

Sjekk om brukteksemplaret har DTC
Antispinnsystemet (DTC) er ekstrautstyr som de fleste krysset av da de bestilte en ny S 1000 RR; et eksemplar uten dette skal du betale vesentlig mindre for. Nesten like anvendelig og minst like morsom er quick shifteren som sitter montert på mange S 1000 RR. Den gjør at du ikke må benytte clutchen ved oppgiring, og den får motoren til å avgi en helt fantastisk eksoslyd.

I 2012 fikk S 1000 RR en facelift som først og fremst kjennes igjen på ny design av bakstussen. Det som det dog først og fremst handlet om var mange små justeringer av chassisgeometrien, innsprøytning, traction control med mer, som sammen gjorde modellen mer lettkjørt ved at den slipte bort det ”kantete” som den første generasjonen hadde.

Sjekk at modifiseringer er utført.
De som tror at alle hestekrefter har kommet på bekostning av driftssikkerheten, har delvis rett. BMW har utført flere tilbakekallelser av S 1000 RR, og noen motorer har sågar vært utsatt for omfattende havarier. Etter feilens karakter å dømme har det ikke skyldtes en altfor ekstrem motor, men produksjonsproblemer som for eksempel herding av kamaaksler eller dårlig rengjøring av motorblokken etter maskinbearbeiding. BMW har tatt fullt ansvar og kontaktet alle berørte eiere, som har fått feilen utbedret på garantien. Det er bra å vite for alle som vurderer en S1000RR. En autorisert BMW-forhandler kan dessuten finne ut om S 1000 RR-en du er ute etter skal modifiseres eller ikke.

Foran 2013-sesongen begynte BMW å produsere en serie på 2 500 eksemplarer av en spesialversjon med betegnelsen HP4. Den skiller seg først og fremst ut ved aktiv fjæring, mer avansert elektronikk, samt en spesiell HP-lakkering. Motoren har samme toppeffekt, men kraftigere mellomregister. Nyprisen for en HP4 er drøye 30 000 kroner høyere enn for standardversjonen.

Ekstremt rask, men også myk.
S1000RR er en ekstremt rask motorsykkel. Den akselererer fra 0–200 km/t på 7,9 sekunder, og under perfekte forhold når den over 300 km/t. Dette kan nok lyde litt avskrekkende for alle som egentlig er ute etter en passe underholdende landeveissykkel. Men la ikke de mange hestekreftene og det aggressive utseendet skremme deg; S 1000 RR har mengder av myke og smarte egenskaper som gjør den til en fenomenal turkamerat nesten uansett hvor du befinner deg eller hva du vil gjøre.

Motoren gir solide urkrefter på lavt turtall, og du bør kunne kjøre en hel dag på tredjegir uten å føle behov for å gire verken opp eller ned. Hvis du velger motornivået for regn, leveres kreftene med stor forsiktighet, og med de blokkeringsfrie bremsene og antispinnsystemet er S 1000 RR en drømmesykkel for deg som vil ha kontroll og sikkerhet. Samtidig er den selvsagt perfekt for deg som liker banedager og å teste dine egne ferdigheter.

Blant populært tilbehør og modifiseringer finnes høyere kåpeglass, mer følsom styredemper, beskyttere på ramme og motorkåper, samt beskyttere over de utsatte kjølerne for vann og olje.

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 2 2014 
Tekst: Tobias Bovin                   Foto: Bike og BMW