BMW R1200GS oppdateres

Det er ikke store forandringene å få øye på på utsiden, men innsiden av motoren er desto mer forandret. For å forenkle ting litt kan man si at BMW har tatt toppen fra HP2 Sport og montert den i nye R1200GS.

Det er doble overliggende kamaksler og radielt monterte ventiler BMW byr på. Det gir blant annet muligheten til å øke turtallet og BMW forteller at dette skal gi 5 prosent mer effekt, altså 110 hestekrefter ved 7750 omdreininger og 120 Nm ved 6000 omdreininger. Rødmarkeringen er hevet 500 omdreininger.

Fetere lyd
Dessuten har BMW gitt motoren en elektronisk styrt ventil i avgassystemet for en mer «musukløs» lyd. Det høres fint ut og er i dette tilfellet en omskrivning fra markedsavdelingen for å kunne åle seg rundt de strenge lydkravene på en eller annen måte. Uansett, resultatet er det samme: R1200GS får en fetere lyd.

Er det en slik oppdatering du hadde forventet deg av BMW R1200GS? Og hva synes du om modellen generelt?