BMW F 800 GT

Touringmotorsykler forbindes ofte med tunge beist der jakten på komfort har gått foran både kjøreglede og håndterbarhet. Å sette seg på BMW F 800 GT innebærer noe helt annet. Den føles like smidig som de beste motorsyklene i mellomklassen, og går faktisk an å skyve foran seg på en grusparkering uten at du setter deg fast eller pådrar deg hjerteinfarkt.

Den nye sporttouringmodellen fra BMW overtar stafettpinnen som F 800 ST med halvkåpe etterlot seg. Grunnen er den samme, men GT  har fem hestekrefter mer, helkåpe, nyeste generasjons ABS, lettere felger og mer touringtilpasset førerergonomi, for å nevne noen av de viktigste forskjellene.

Den nye versjonen kan også strupes til 35 kilowatt – godkjent for A2-førerkort.

Nye chassismål.
Grunnkonstruksjonen er fortsatt en boksramme av aluminium som matches av enkelsvingen i samme materiale, men den totale lastekapasiteten er økt med 11 kilo til 207. Fjæringsveien er senket med 15 millimeter, og sittehøyden er nå lave 800 millimeter (tidligere 840). Den reviderte kjørestillingen innebærer at styret nå sitter 20 millimeter høyere, og fothvilerne 10 millimeter lenger ned og ditto lenger foran.


Du sitter oppreist, og det kommer godt med i bytrafikken. Langs landeveien og motorveien savner du først en mer sportslig kjørestilling når du har passert høyeste tillatte motorveihastighet. I Autobahn-tempo må du regne med å bøye deg. Gropene i tanken gir vindbeskyttelse for beina, og sykkelens smale midje bidrar til å gjøre F 800 GT letthåndterlig. Vindbeskyttelsen er godkjent, og det eneste som forstyrrer er mangelen på høydejustering av vindskjermen.

Bra førermiljø – mye elektronikk.
Førermiljøet er som alltid på BMW svært oversiktlig og med lettbetjente brytere og hendler. Kjørecomputeren (koster 1 525 kroner ekstra) gir deg også den viktigste informasjonen på en lettavlest måte.


Testsykkelen er utstyrt med produsentens litt enklere ESA-versjon (3 000 kroner) som kun justerer returdempingen bak på tre nivåer: komfort, normal og sport. Forskjellene er tydelige, men forspenningen må fortsatt justeres manuelt ved å vri. Komfortnivået er å foretrekke ved de fleste forhold. Normal og sport er definitivt mer støtete, men fungerer dog bedre ved mer aktiv kjøring. Chassiset er stødig, teleskopgaffelen foran (med stabilisatorstag mellom beina) oppfører seg pent, og sykkelen er trygg helt opp i toppfart/innbremsning derfra. Chassiset innbyr til inspirert kjøring når det svinger, og det merkes at F 800 GT ikke er i 300-kilosklassen. Den er blant de mest kjøreglade touringsykler jeg har opplevd.

Sjenerende vibrasjoner.
Rekketoeren er tilstrekkelig sterk og rykkfri, men vibrerer dessverre en del på høyt turtall. Først og fremst slitsomt ved motorveikjøring i hastigheter over 120 km/t. Forbruket landet på 0,55 l/mil ved blandet kjøring.

ABS er standard, bremsene er på BMW-vis røft effektive, og pluss i margen gis også til at du kan kjøpe traction control (ASC – 3 000 kroner) som ekstrautstyr. En bedre investering enn ESA-systemet hvis det står mellom disse to.

BMWs oppdaterte mellomklassetourer kan oppsummeres som en smidig sykkel for større oppdrag. Og den holder hva den lover!

Artikkelen ble første gang trykket i Bike nr. 7 2013.

Tekst: Oscar Algott
Foto: Tobias Petersson