BMW F 700 GS

Okei, den feier kanskje ikke inn og tar resten av familien med storm, men la oss i hvert fall kalle den et forfriskende pust. BMWs tanke er nemlig å, i større grad, differensiere bruksområdet i forhold til F 800 GS. Sistnevnte er helt glimrende også på grus, mens den nye 700-kubikkeren skal være mer innrettet mot asfalt. Men leverer den varene? Ja, vi mener det. For der den litt halvdaffe F 650 GS var familiens revisor (sorry alle revisorer der ute), uten noen utpreget sprut i beina og med lite spennende å berette, er den nye 700-kubikkeren betydelig mer interessant å få som dansepartner.

Litt mer effekt, litt raskere.
På papiret skiller det derimot ikke all verden mellom den nye og den gamle. F 700 GS har fått fire hestekrefter mer enn forgjengeren, og den maksimale effekten stopper nå på 75 hester. Det maskimale dreiemomentet på 77 newtonmeter slår inn noe senere på den nye modellen, henholdsvis ved 5 300 på 700-kubikkeren og ved 4 500 på 650. Den lille motorendringen skal ifølge BMW også gjøre det mulig med en makshastighet på 192 kilometer i timen. Det er 5 mer enn hos den gamle modellen. Oppi det registeret vil du uansett ikke være spesielt lenge, både på grunn av manglende vindbeskyttelse og fartsgrenser.

Teori og praksis er derimot to ulike øvelser, og vi opplever nyheten som å være stivere og et godt hakk hvassere. Responsen er på ingen måte illsint, men absolutt tilfredsstillende for denne typen motorsykkel.

Bremseressursene er fordoblet.
En endring som derimot er vesentlig, er forbremsen. På F 650 GS satt det en enkel 300 millimeter stor skive, men nå er bremseressursene doblet. Det gir både bra bitt og en følelse som er meget enkel å kontrollere. ABS-funksjonen er meget distinkt (spesielt når det bremses hardt), men slipper ikke opp kraften på en ubehagelig måte. Bak er det den samme enkle bremseskiven på 265 millimeter som sitter. Den gjør jobben like tilfredsstillende som de fleste andre arbeidstakere. Altså helt på det jevne.

ESA-systemet og bremsene verdt vektøkningen.
Teleskopgaffelen foran (41 mm) har fått 10 millimeter kortere fjæringsvei, men selv ikke på dårlige norske høsteveier opplevde vi problemer med at det slo gjennom. Dykker gjør den derimot mer enn villig. Ikke i den grad at vi skal påpeke det som et problem, men det kan konstateres.

Kjøper du F 700 GS må du også ta stilling til om du ønsker å investere i BMWs ESA-system, altså elektronisk justerbare dempere. Her er ikke systemet like avansert som på de større toruingmodellene, men det gir deg muligheten til å velge mellom »sport«, »normal« og »comfort«. Disse innstillingene styrer du enkelt via en knapp på styret, men merker du revolusjonerende forskjeller, er du en meget oppmerksom fører. På sleipt underlag var det i alle fall vanskelig å trigge frem særegenhetene i systemet. Vi merket heller ikke noe negativt med at sykkelen har økt den kjøreklare vekten med ti kilo, heller motsatt. BMW forklarer økningen med ekstra bremseressurser og ESA-systemet. Det er det verdt.

Forfinet og smart modell.
Så over til sportsjournalistikkens verden. Hva følte vi da? Jo, BMW har gjort et godt stykke arbeid med å forfine en liten, men smart modell. Den tåler å kjøres aktivt uten at verken chassiset eller demperne legger en begrensning på kjøreopplevelsen. Lyden er ganske så potent, selv uten ekstra hjelpemidler, og utseendet utstråler en aktivitetsgrad som kanskje vil overgå virkeligheten. Vår sykkel var utstyrt med Ralley-salen, som er enduroinspirert både design- og komfortmessig. Vi liker den litt harde stoppingen og muligheten den gir til å bevege seg i lengderetningen, men dette kan enkelt tilpasses deg (se egen faktaboks).
 
Vektmessig har den faktisk økt mer enn effektmessig, men den nye modellen fremstår likevel både rappere og bedre. Den er med andre ord en fullverdig erstatter.

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 10 2012.

Tekst: Eskil Bjørshol
Foto: Kristian Tjessem