Blogg: Yamaha satser friskt

Først ute på gårsdagens skjema var Ducati. Etter den sedvanlige gjennomgangen av tall, alle merker elsker å vise oss tall, var det tid for å beskue Superleggera. Det er riktignok ikke noen rykende fersk nyhet lenger, men det var fint å se den live og klemme litt på den. Så kom kveldens største nyhet; Monster 1200.

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal putte den inn i den vanlige Monster-boksen, eller om den er på vei til å bli en streetfighter. Ja, eller noe midt i mellom. Den vanlige rørrammen er i alle fall borte, så også lufkjølingen, og den oppleves som større enn forgjengerene sine. Og da tenker jeg ikke kubikk.
 

Neste visning var Honda som på tradisjonellt vis skippet tørrpraten og gikk rett til det mest interessante, nemlig motorsyklene. Honda satser stort på nyrekruttering av motorsyklister og har nå hele 15 modeller for A2-førere. Et annet viktig område er DCT-teknikken som innføres i flere og flere sykler. Hvorfor? Jo, fordi en tredjedel av alle Honda-kunder velger dette, dersom de får muligheten.

De store nyhetene, for her var det mye nytt, var nye firesylindrede CB650 og CBR650, samt oppdateringen av VFR800. Det var dessuten fofriskende at Honda valgte et slags Isle of Man-tema for lanseringen av oppdaterte CBR1000RR da de lot John McGuiness kjøre den inn på scenen.

 

Yamaha var sist ut og også de dro på. Det nye slagordet Revs Your Heart er tøft, mye tøffere enn det Yamaha vi har blitt vant til i det siste. Først og fremst fokuserer det på MT-familien. Først kom Valentino Rossi inn med enn nye versjon av MT-09 – Street Rally, og så kom (den kommende verdensmesteren???) Jorge Lorenzo inn på den helt nye, tosylindrede MT-07.

Gårsdagens friske pust var utvilsomt Yamaha. I dag venter Victory, Triumph og så BMW. Det kan bli bra det også.