Blogg: Mye flott på dag to

Kjent materiale fra Victory og Indian.
Først på programmet i går sto Polaris, det vil si Victory og Indian. Indian er jo et nygammelt merke, men bød ikke på noen andre nyheter enn det vi allerede har sett. Etter å ha sjekket de ulike modellene litt, er det dog klart at Polaris har lagt listen svært høyt da de satte kvalitetskravene for Indian.

Victory hadde heller ikke noen direkte nyheter sett bort fra en spesialutgave av Hammer S, begrenset til 200 eksemplarer, og bare til salgs i Europa. Disse kan bestilles innen kort tid. Forskjellene sammenlignet med vanlige Hammer S er først og fremst kjørestillingen, som egner seg bedre til aktiv kjøring.

En Tiger og to Thunderbird fra Triumph.
Så var det tid for Triumph. En spesialversjon av Tiger 800, med knallrød ramme, var den eneste oppdateringen på offroadsiden. I streetsegmentet kom det ikke noe nytt, og av custommodeller ble det lansert to nye versjoner av Thunderbird, først og fremst rettet mot det amerikanske markedet. En annen ting som ble fremhevet var at de nå ser positivt på ombygging av først og fremst Bonneville, Thruxton og Scrambler. Tidligere har Triumph ikke helt ville erkjenne at denne trenden finnes, men nå virker det som de anerkjenner den helt og holdent. Veldig positivt.

BMW slår til med R1200RT, nineT, Adventure og S1000R
Neste merke var BMW. Først kom det en ny R1200RT med den nye boksermotoren vi fikk se i R1200GS i vår. Vi kjenner igjen konseptet fra gamle RT, men den føles betydelig mindre massiv og er fullstendig neddynget med finesser – så mange at vi nok kan regne med en oppgradering av flaggskipet K1600GT for ikke å få for mye intern konkurranse. Blant annet skal det nå være mulig å gire opp og ned uten clutch.


Neste nyhet, som vi allerede har sett, var nineT. De første bildene vi så av retromodellen yter den dog ikke rettferdighet. Den er mye penere i virkeligheten, og det som gjør den ekstra cool er at den er designet for å ha et pent utseende og riktig fasong. Komfort og spesielle forgafler har måttet vike til fordel for utseendet, og det er herlig.

Vi må heller ikke glemme R1200GS Adventure, som har mer prangende lakkering og dekor sammenlignet med den forrige Adventure. Kanskje litt for ekstrem for enkelte klassiske BMW-kunder, men den kan sikkert lokke til seg enda flere nye.

Sist, men ikke minst fra BMW, kom den helt nye streetfighteren S1000R, som i vesentlig grad er basert på S1000RR. Den er nedtrimmet til 160 hester for enda mer ytelse på lav- og mellomregisteret, og dermed tar den opp kampen med KTM Super Duke R om hvem som er tøffest i klassen. Referent Magnus Wallner skal til Mallorca i begynnelsen av desember for prøvekjøring, og det vil komme rapport derfra.

Kawasaki med oppdatert Z1000 og spesialversjon av ZZR1400.
Kawasaki har allerede lansert en viktig nyhet for 2014 med oppdaterte Z1000SX. Den logiske etterfølgeren til denne ble selvsagt en kraftig oppdatert Z1000, som BIKEs svenske redaktør Oscar Algott skal prøvekjøre i slutten av november. Stylingen er aggressiv, og hvis den har like skarpe klør som utseendet tilsier, kan den nok gi både BMW og KTM real match. Det store trekkplasteret hos Kawasaki var ellers spesialversjonen av raketten ZZR1400, som med blant annet slipon fra Akrapovic ga over 200 hester på bakhjulet (standardsykkelen er benkekjørt til 197). Sistemann til Istanbul er en feiging!

RC390 er KTMs nyhetsbidrag på EICMA.
KTM har allerede slått på stortromma med «snille og ville» 1290 Super Duke R, og dermed var det vanskelig (hvis ikke umulig) å finne opp kruttet på nytt på bare et par uker. Det var «bare» RC390, en sportssykkel med helkåpe som delvis er basert på 390 Duke, som så dagens lys på EICMA. Akkurat som Duke skal den selges i tre versjoner – 125, 200 og 390 – som deler samme teknologiske plattform. Dessuten skal det komme en helt ny racingserie for RC390.

Harley-Davidson med helt ny 750-kubikker.
Harley-Davidson overrasket mange ved å lansere en helt ny motorsykkel med væskekjølt V-twin på 750 kubikk. Ambisjonene er å begi seg inn på markedet for mindre sykler. Dette er det største skrittet H-D har tatt siden de lanserte Revolution-motoren i V-Rod, og vi er selvsagt veldig nysgjerrige på å teste hvordan den nye motoren fungerer i praksis.

Husqvarna lanserer ny supermotard.
Etter H-D var det tid for Husqvarna, der visningen stort sett gikk ut på å fortelle om fremtidsvisjonene. Det mest interessante var dog en supermotard som mest sannsynlig er basert på KTM 690, 701 kubikk og 75 hestekrefter. I tillegg til å være et tøft konsept viser det tydelig hvilke ambisjoner Pierer har for Husqvarna. Tommelen i været!

V-Strom 1000, ny 200-scooter og MotoGP-prototype fra Suzuki.
Sistemann ut i går var Suzuki. Den store nyheten som vi nå fikk se live, var selvfølgelig V-Strom 1000. Som nineT er dette en motorsykkel som gjør seg bedre i virkeligheten enn på bilder. Dessuten ble det vist en scooter på 200 kubikk. Det mest positive hos Suzuki var dog prototypen til den sykkelen de skal kjøre med i MotoGP i 2015. La oss håpe at dette er første skritt på veien som skal føre Suzuki tilbake til Big Four – Honda, Kawasaki, Suzuki og Yamaha.