Endelig er den lange ventetiden over. Det føles herlig å kunne stille vekkeklokka på ringing 03:00 for noe meningsfullt. Ja, du vet … MotoGP.
Årets første felles MotoGP-test er kjørt på Sepang i Malaysia, og alle teamene har deltatt. Her lister jeg opp noen av de viktigste hendelsene fra de tre dagene som testene har pågått.
1: Casey Stoner
Det er egentlig helt sykt. Fyren, som bare er testfører (Ducati), og knapt har kjørt siden han la opp etter 2012-sesongen, viser hele verdenseliten hvordan en sykkel skal kjøres raskt. Stoner var den raskeste av alle førerne da første dag med åtte timers kjøring ble oppsummert. Uansett om han tjuvtrente noen runder dagene før de øvrige teamene kom dit, er dette enestående. Øvrige MotoGP-stjerner er nok glad for at Stoner har pensjonert seg fra racingen og bruker tid på familien og fisketurer isteden.
2: Dani Pedrosa
Spanjolen, som slet med skader i slutten av 2016, er tilbake i salen igjen på fabrikk-Hondaen. Etter første dag lå han på en beskjeden 14. plass på resultatlisten; etter dag to var det 13. plass. Da begynte sikkert folk å spekulere i at Pedrosa er ferdig som fører og har passert siste forbruksdato. Glem det, sier nå jeg. Siste dagen fokuserte også han på å sette raske runder istedenfor å jobbe med racingoppsett og utvikle sykkelen – og vips, så var han oppe på fjerdeplassen totalt. Ikke avskriv Dani i år. Hvis den nye big bang-motoren fungerer bra og Pedrosa ikke skader seg når han krasjer, ser jeg ham for meg som en av kandidatene til tittelen.
3: Suzuki
Med den hissige italieneren Andrea Iannone i salen i år vil Suzuki overraske mange. Sykkelen ser allerede hvass ut, og det merket man også enkelte ganger forrige sesong. Med mer data samlet i år og en revansjesugen Iannone i salen som ikke vil annet enn å kjøre fra sin gamle arbeidsgiver Ducati, har jeg sterk tro på merket. Alex Rins, som tar steget opp fra Moto2, vil nok trenge lengre tid.
4: Moto2-mesteren
Etter to titler i Moto2 klyver franskmannen Johann Zarco nå opp i MotoGP. På sin nye Yamaha Monster Tech3 var han bare 0,4 sekunder fra toppen etter bare tre dager i salen på den nye sykkelen. Han har absolutt ikke rukket å akklimatisere seg helt til den nye kjørestilen og elektronikken, men viser allerede nå at han kommer til å bli farlig. For eksempel er han bare 0,05 sekunder langsommere enn Jorge Lorenzo, som også kjemper for å finne seg til rette og forstå hvordan man kjører fort på en Ducati.
5: De minste overraskelsene
At Maverick Vinales (Yamaha) kom til å kjøre raskt, visste vi nok allerede. Han topper tabellen et tiendels sekund foran Iannone, og ytterligere fem hundredeler foran Honda-stjernen Marquez, som sliter med å bli komfortabel med oppdateringene på motorsykkelen. Andrea Dovizioso (Ducati) var nest raskest første dagen, da Stoner viste alle hvor skapet skal stå, og brukte mye tid på å sammenligne ulike chassiser og kåpevarianter.
Megastjernen Valentino Rossi (Yamaha) sluttet totalt på en sjetteplass (+0,22 sekunder), og også han brukte tid på utvikling. Men Rossi pleier heller ikke å vise hva han er god for på tester, men under racene. Beste Aprilia finner vi på en 13. plass (+0,74 sek), med Aleix Espargaro i salen, og begge KTM-førerne finner vi på 21. og 22. plass med identisk tid: +1.97 sekunder fra toppen. Espargaro og Smith får mye hjelp av Mika Kallio i KTM-teamet, da han hjelper til med utviklingen. Teamet testet ikke mindre enn tre nye chassis i Malaysia under disse dagene. De har et stykke igjen til toppen tidsmessig. De første 18 førerne lå innenfor 1,1 sekund bak raskeste tid.